I begynnelsen av 2014 ble skrei fra Myre en del av vareutvalget på Londons mest luksuriøse varehus, Harrods, som selger luksusklær- mat, og andre luksusvarer. Ifølge Sparebank1 Nord-Norges konjunkturbarometer for høsten 2014, blir skreien stadig mer populær blant stamkundene på varehuset, og salget av skrei har doblet seg siden Harrods skreisatsing startet i 2012.

LES OGSÅ: Myre-skrei i luksusbutikk

Premiumprodukt

Det er takket være høy kvalitet og rik smak at populariteten øker, og skreien selges som et premiumprodukt. SNN skriver at Myre-skreiens historie gjør at den har stor interesse i det britiske markedet. Den er unik fordi den har svømt fritt, og ikke er masseprodusert på anlegg.

Ted Robin Endresen, daglig leder i Myre fiskemottak, er veldig fornøyd med å være med på å selge skrei til London, ikke minst når det går så bra.

- Det er jo først de siste årene det har tatt av. Produktet blir oppfatta på en annen måte i Europa enn her hjemme, sier han.

Sprer seg i Europa

For å stykre markedskommunikasjonen har Norges sjømatråd sammen med fikerinæringa laget kvalitetsmerket Skrei fra Norge, som blant annet brukes aktivt av sentrale aktører som Myre Fiskemottak, Myremar, Sommarøy produksjonslag og Gunnar Klo.

Skreimerket blir lagt merke til, og Myre-skreien sprer seg i Europa, blant annet til restauranter i Frankrike og Spania , og supermarkedkjeden Carrefour i Polen har tatt skreien inn i sitt sortiment. Harrods i London ønsker nå å også satse mer på sjømat fra Norge, og skal blant annet ta inn havørret, kongekrabbe og reker.