I tredje kvartal 2014 har Hurtigruten ASA en forbedring i resultat på 77 millioner fra samme kvartal i fjor. Resultatet før skatt er på 269 millioner.

Resultatet er forventet, på grunn av en positiv utvikling i alle Hurtigrutens produktområder, skriver Hurtigruten ASA i ei pressemelding. Norskekysten er Hurtigrutens desidert største produktområde og står for 62 millioner av forbedringa på 77 millioner. Det er femte kvartal på rad med resultatforbedring for Hurtigruten.

Norskekysten som produktområde oppnår ei økning både innen passasjerinntekter og i antall gjestedøgn sammenlignet med samme kvartal i fjor, står det i pressemeldinga.

Antall gjestedøgn øker med ni prosent, mens brutto passasjerinntekter per gjestedøgn går opp med 12 prosent. Ombordsalg per gjestedøgn øker med tre prosent sammenlignet med tredje kvartal 2013.

Også andre produktområder, som for eksempel explorerskipet MS Fram har forbedring, men det er altså norskekysten som viser størst vekst.