De ansatte hos Br. Killi, som jobber langs E10, er redde og utrygge på jobb. E10 strekker seg fra Å i Lofoten til Sverige.

Bilistene bryr seg ikke om den omfattende skiltingen, med nedsatt fartsgrense og varselskilt, og suser forbi i 100. Ofte er bilene svært nær ansatte som jobber på veiskuldra. Situasjonen er så ille at de nå innfører lysregulering.

Byggeleder Knut-Tore Haukebøe i Norconsult og anleggsleder Njål Killi i Br. Killi fortviler over bilistene som ikke har respekt for skiltingen.

– Våre folk er livredde og er kjempeutrygge for at de skal bli kjørt ned. Det er spesielt utenlandske vogntog som ikke bryr seg. Strekningen har 90 sone, fartsgrensen er satt ned til 50. Likevel suser de forbi i som om ikke er her 100, sier de.

Roterende gult lys

De har jobbet med den nye overføringsledningen i tre måneder, og har fortsatt en måned igjen før de er ferdig med den delen som går langs E10.

– Mandag kveld ble en av våre biler, som sto parkert med roterende gult lys inne på anleggsområdet, truffet av et vogntog. Bilen blir kondemnert, mens vogntoget forsvant. Flaks gjorde at ikke våre folk var rundt bilen, sier de.

Mens vi står og følger med trafikken, ser man at mange ikke senker farten, men det er noen som er flinke. En sjåfør, med mobilen til øret, senker ikke farten når han passerer arbeiderne. Dette til tross for at en rekke varselskilt forteller at han passerer et anleggsområde. Br. Killi har brukt 300.000 kroner på skilt som skal gi bilistene beskjed om at det foregår veiarbeid.

– Ingenting nytter, så nå blir det lysregulering. Resultatet blir at bilistene må beregne bedre tid hvis de skal nå fly. Vår sikkerhet må komme først, sier de.

13 millioner

Br. Killi har åtte mann i arbeid på anlegget. De skal skifte ut hovedvannledningen på en strekning på 4,4 kilometer og totalkostnaden er 13 millioner kroner. For å minimere trafikkproblemene har de borret et hull for vannledningen tvers gjennom E10.

– Det er billigere enn å grave opp veibanen.

Prosjektet skal etter planen ferdigstilles til september neste år.

– Men vi er i skarp rute og mener vi skal bli ferdig til ferien.

I går var sprengningsbas fra Harstad Maskin i gang med å fjerne en fjellrygg som lå i veien for den nye vannledningen.

– Da stoppes trafikken på begge sider. Statens vegvesen har strenge regler når man jobber langs europaveien, sier de.