– Vi skal hindre at useriøse transportører stikker av fra bøter og gebyrer i trafikken. Derfor vil vi åpne for å ta i bruk hjullås, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, ifølge ei pressemelding fra samferdselsdepartementet.

Endringa som er vedtatt i statsråd denne uka blir sendt over til Stortinget neste uke.

Statssekretær Bård Hoksrud forventer en behandling der tidlig neste år før lovendringen trer i kraft, ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Dette er et krav som NLF har kjempet for å få på plass i mange år, skriver de i en e-post.

- Regjeringen fortjener ros fordi de tar disse utfordringene på alvor og forsøker å fjerne mulighetene for juks i transportnæringen. På vegne av hele næringen applauderer også NLF i Nordland regjeringen i dag, og takker for en flott førjulspresang, skriver NLF.

Forbundet håper det blir slutt på at utenlandske bunnprisselskaper kan spekulere i å bryte grunnleggende krav til sikkerhet for å utkonkurrere norske transportører.

Ifølge pressemeldinga fra samferdselsdepartementet ble forslaget lagt fram i statsråd fredag. Forslaget er en del av regjeringens omfattende satsing for økt trafikksikkerhet og ryddigere konkurranseforhold i transportnæringen.

Endringen vil gjøre det mulig for Statens vegvesen, tollvesenet og politiet å holde kjøretøy tilbake, om nødvendig ved hjelp av hjullås, ifølge samferdselsdepartementet.

Dette gjelder ifølge samferdselsdepartementet også i tilfeller der boten ikke vedtas. Det skal ikke lenger være et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer, slik det er i dag.  Nytt er også at man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt.