Staten og de nordnorske fylkeskommunene har brukt til sammen 555 millioner kroner på asfalt i 2014. Asfaltering av E6 og de andre riksvegene har kostet 343 millioner kroner, mens resten er fordelt på fylkesvegstrekninger fra Bindal i sør til Sør-Varanger i nordøst.

Dette melder Statens vegvesen i en pressemelding.

360 tusen tonn asfalt har gått med til å vedlikeholde vegene i regionen. Dette er 24 prosent mer enn i 2013. I tillegg kommer asfaltering på nyanlegg, og her har også aktiviteten i Nord-Norge vært rekordhøy i år.

Ekstra løft

- Både staten og fylkeskommunene har tatt et ekstra løft i år og prioritert dekkelegging, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Årets innsats på riksvegene tilsvarer det som er beregnet for å stanse forfallet, men regionvegsjefen understreker at det fortsatt er et stort etterslep og også mange andre utfordringer med vedlikehold av vegnettet i landsdelen. Fylkesvegene er også jevnt over i dårligere forfatning enn riksvegene. Men Torbjørn Naimak håper, ifølge pressemeldingen, at mange nordlendinger har fått merke årets forbedringer.

Totalt har riksvegene i Nord-Norge fått 335 kilometer ny asfalt, hvorav om lag halvparten er lagt på E6 mellom Helgeland i sør og Porsanger i nord. 250 kilometer fylkesveg har fått ny asfalt, og innsatsen er fordelt på 84 forskjellige strekninger. I tillegg er det lagt nytt dekke på 12 kilometer gang- og sykkelveg.

Prioritering

Det er i hovedsakelig veger med mer enn 25 millimeter dype spor eller med dekkeskader som blir prioritert for asfaltering. Statens vegvesen bruker egne målebiler for å kartlegge utviklingen av spor og jevnhet, samt bildedata. Trafikkmengde har også betydning for hvor ofte en veg får nytt dekke, både fordi det er her spor utvikles raskest og fordi risikoen for ulykker er høyest på veger med stor trafikk.

De samlede budsjettene og endelige planene for asfaltering i 2015 er ikke klare. Regionvegsjef Torbjørn Naimak håper at dekkeleggingen neste år blir opp mot samme nivå som i 2014.