– Jeg ser at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal ha mediekampanje langs E10 og den nye Lofast, med reiserute fra Å i Lofoten og til Riksgrensen. Jeg inviterer herved samferdselsministeren til å legge om kursen, og oppfordrer ham til heller å kjøre langs fylkesveiene fra Å i Lofoten og til Kirkenes i Finnmark, sier Prestbakmo til ht.no.

Fylkesråden mener at ministeren da ville fått se hvordan det er i vårløsninga.

Prestbakmo viser til at det  er et vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene på mellom 6 og 8 milliarder kroner på de 3000 kilometrene fylkesvei i Troms.

– Dette er beløpet som må til for å komme opp på akseptabel standard og som det vil ta 40-50 år å løse med de økonomiske rammene staten v/Regjering og Storting stiller til rådighet.

– Bra riksveier som samferdselsministeren nå skal drive PR-kampanje langs er vel og bra, men i Troms slaktes ikke en fisk langs riksveiene, og de fleste må reise på fylkesvei og kommunal vei for å komme seg på jobb eller til riksvei, sier han.

Prestbakmo forteller at «vi som fylkespolitikere må hver dag, hver vår, forklare til innbyggerne at vi har ikke råd til å vedlikeholde veien forbi deres hus så godt som de egentlig krever».

– Derfor synes jeg statsråden burde latt være å drive politisk skrytekampanje langs asfalterte riksveier i en landsdel som akkurat nå opplever en krevende vårløsning hvor telehiv skaper fylkes- og kommuneveier som skriker etter politisk dugnad fra både regjering og storting.

– En slik PR-tur nå oppleves nok for mange som en provokasjon. Statsråden trenger å se hvordan det egentlig ser ut på veier folk flest og næringslivet er avhengige av, avslutter samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo.