Rett før påske kutta godsselskapet NorLines sine siste anløp til Sortland og Stokmarknes. Administrerende direktør i NorLines, Tor Arne Borge, forteller at avgjørelsen har lagt i lufta i lengre tid.

–  Nor Lines utvikler en Hub & Spoke-struktur i selskapets logistikksystem. Ruteomleggingen som er en konsekvens av dette medfører at selskapet må stoppe anløp langs hele kysten. Hovedårsaken til at vi har kuttet ut anløpene i Vesterålen, handler om seilingstid for Godsskipet i den enkelte rute, gods volum og fortjeneste. Med denne bakgrunn, så er Sortland og Stokmarknes tatt ut i denne omleggingen. For oss er det avgjørende med godsvolum som vi kan ha mulighet til å tjene penger på, slår Borge fast.

Ny rutestruktur

For å møte utfordringene i markedet, har NorLines gjort vesentlige logistikkendringer den siste tiden.

–Vi har lagt om hele rutestrukturen og har gått fra fire til tre linjer, og fra ni til syv skip. I tillegg har vi fått to helt nye skip, som er mye større enn de foregående. Å sette disse inn på noen av anløpene ville krevd betydelige investeringer. Vi har måttet justere oss etter 14 anløp, forteller den administrerende direktøren.

Fortsatt muligheter

Borge understreker at det ikke er med lett hjerte at NorLines har sluttet å sette kursen mot Vesterålen.

– Det var ikke noe enkelt valg å ta. Denne endringen er den største på over 10 år og vi er nå hele tiden avhengig av å snu oss etter markedet, slår han fast.

– Men det betyr ikke at vi har kuttet båndene til regionen. Vi går fortsatt til Harstad og Svolvær. På den måten har bedrifter i Vesterålen mulighet til å frakte varene sine dit, slik at våre skip kan frakte dem videre, sier Borge.

Selv om Sortland og Vesterålen ikke lenger står på anløpslista til Logistikkselskapet, utelukker ikke direktøren at det kan endre seg en gang i fremtiden.

– Ingenting er skrevet i stein. Dersom Sortland begynner å blomstre, så vil vi revurdere og eventuelt endre rutestruktur på nytt. Vi har bare gode erfaringer og godt samarbeid med vår samarbeidspartner Nord Express, slår Tor Arne Borge fast.

– Vi har reagert for seint

En som er lite begeistret for at NorLines har lagt ned Vesterålsrutene, er markedssjef hos Alsvåg Plater, Håvard Hamansen Wallstad. Han forklarer at den største konsekvensen av nedleggingen, er at stadig flere varer må gå ut og inn av Vesterålen med bil.

– Ikke alle varene er like egnet for biltransport og med dagens veinett er enda flere vogntog verken spesielt miljøvennlig eller gunstig for trafikksikkerheten , slår han fast.

– Vi har jobbet knallhardt for å finne andre løsninger, og med god hjelp av bla. Nor Express på Sortland og de andre transportørene vi bruker får vi varene frem til kundene våre.

Det som bekymrer meg mest er hva rutenedleggingen gjør med Vesterålen som region. Foruten Hurtigruten og noen få andre har vi mistet alt av rutegående trafikk på kjøl, sier han.

Nå mener Hamansen Wallstad at det er viktig at regionen må mobilisere sammen.

–I forbindelse med rutenedleggingen til NorLines, mener jeg at vi har reagert for seint. Det må vi ikke gjøre i fortsettelsen, eller så kan vi risikere å miste enda mer, slår Hamansen Wallstad fast.

Overrasket

Ordfører i Sortland kommune, Grete Ellingsen, kjente ikke til nedleggelsen da Sortlandsavisa kontaktet henne om saken. Etter å ha vært i kontakt med hamnestyret, ble hun litt mer opplyst.

– Denne nyheten kom brått på alle. Sortland havn fikk bare direkte beskjed fra NorLines om nedleggelsen. Jeg har veldig tro på dialog, og hadde gjerne sett at de hadde kontaktet kommunen i forkant, sier hun.

Ellingsen frykter at konsekvensene av nedleggingen kan bli store for Vesterålen.

– Flere store aktører må til Harstad og Svolvær for å hente varer, noe som blir mindre effektivt. En konsekvens kan også være at Sortland og regionen mister store kunder. Etter det jeg har fått fortalt har anløpene til NorLines inkludert 4000 tonn inn i løpet av et år, og 2000 tonn ut. Det er en stor tonnasje for Sortland havn, sier hun.

Ifølge ordføreren er ikke siste ord sagt i saken.

– Vi tar nok initiativ til dialog med NorLines, med håp om at anløpene etter hvert kan reetableres i Vesterålen, slår Grete Ellingsen fast.