– Stadig flere av oss holder fartsgrensen og kjører etter forholdene. Det er noen av de viktigste grunnene til at færre dør i trafikken enn tidligere, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Av de 53 som omkom, var det 43 menn og 10 kvinner. De fleste var i alderen 25-44 år eller eldre. Ulykkene som tok flest liv, var møteulykker og utforkjøringer.

Flere eldre

Alle fylkene har hatt en eller flere trafikkulykker i første halvår. Ulykkene er spredt, og det er ingen spesielle strekninger som utpeker seg. Men de som blir drept, er eldre enn tidligere.

- Vi har lenge snakket om «eldrebølgen» i trafikken. De stadig flere og mer aktive pensjonistene er også aktive i trafikken. Men jo eldre vi blir, jo mindre tåler kroppene våre. Dette kan absolutt gi utslag på ulykkesstatistikken. På samme tid er de unge blitt mindre aktive enn før, og mange unge venter lenge før de tar førerkort, sier Ranes.

I årets seks første måneder har det også vært en økning i antall ulykker i tettbygd strøk. Om lag 20 prosent av årets ulykker har skjedd innenfor tettbygde strøk.

- Dette er en tendens vi ikke har sett før, men som vi må følge tett med på, sier Ranes.

12 motorsyklister drept

Mens antallet ulykker med personbil går ned, er tendensen den motsatte blant motorsyklistene. Fra april til juni i år var det 12 motorsyklister som omkom i trafikken, to flere enn i samme periode i fjor.

- Motorsyklistene har dessverre ikke hatt den samme positive utviklingen som resten av trafikantene. De sitter utsatt til, og har derfor mye høyere risiko for å bli skadd når ulykken først er ute. Når noe går galt, går det ofte veldig galt, sier Ranes.

Motorsyklistenes egen organisasjon, NMCU, har sammen med Statens vegvesen laget en egen strategi for å bedre trafikksikkerheten for motorsyklister. MC-strategien finner du her

Stor effekt med lavere fart

-Lykkes vi med å få stadig flere til å kjøre etter forholdene, og overholde fartsgrensene, er gevinsten for trafikksikkerheten stor, sier Ranes.

I 2014 var det 821 drepte og hardt skadde i trafikken. 147 av disse omkom. I 2024 skal vi ha maksimalt 500 drepte og hardt skadde i trafikken.

- Resultatene kommer ikke av seg selv. Selv om utviklingen er positiv, ser vi tendenser til en utflating. Vi lurer på om vi er i ferd med å nå en terskel. Det holder ikke å bare gjøre det vi har gjort før, vi må jobbe enda smartere og mer målrettet, sier Ranes.

Tiltak som målrettede kampanjer, kontroller, ny teknologi i bilen og fysiske tiltak på vegen, kan bidra til at stadig færre av oss mister livet i trafikken. Ved å alltid kjøre etter forholdene og aldri over fartsgrensen, kan hver og en bidra til at dødstallene fortsetter å synke.

Tallene for 2015 baserer seg på Statens vegvesens foreløpige oversikt. SSB kommer med den offisielle statistikken i midten av juli.