I april la godsselskapet Nor Lines ned sine siste anløp til Sortland og Stokmarknes.

– Det var ikke noe enkelt valg å ta. Denne endringen er den største på over 10 år, og vi er nå hele tiden avhengig av å snu oss etter markedet og tenke fortjeneste, slo direktør Tor Arne Borge i Nor Lines fast den gang.

Les mer: Nor Lines dropper Vesterålen

Reagerte sterkt

Nedleggelsen kom brått på sortlandsordfører Grete Ellingsen (H). Hun tok senere initiativ til et dialogmøte, som ble avholdt på Sortland i formiddag.

– Nedleggelsen av Nor Lines-anløpet vakte sterke reaksjoner og ble lagt sterkt merke til politisk. Jeg inviterte derfor Nor Lines-direktøren opp til Sortland for en samtale med politikere og det lokale næringslivet her, sier Ellingsen.

I tillegg til Nor Lines-direktøren og sortlandsordføreren deltok representanter fra Sortland Havn og lokale bedriftsledere på det to timer lange møtet.

– Vi presenterte et større bilde av regionens næringsliv og havnas virksomhet, og vi fortalte hvor viktig Nor Lines har vært for Sortland og resten av Vesterålen, forteller ordføreren.

– Viktig for hele regionen

Svein Arne Abelsen er fungerende leder ved Sortland Havn. Han vil at enda flere bedrifter skal gå sammen og diskutere hva de kan gjøre for å tilrettelegge best mulig, slik at Nor Lines skal komme i havn igjen på Sortland.

– Flere bedrifter enn de som var med på dette møtet, merker godt at Nor Lines er borte. Vi vil derfor invitere enda flere bedrifter til dialog og finne ut hva vi kan gjøre for å få Nor Lines tilbake, sier Abelsen.

– Dette gjelder ikke bare Sortland, men hele Vesterålen, sier Abelsen, som også er styreleder i Vesterålen Næringslivssamarbeid og vil dra nytte av det i det videre arbeidet.

Les også: Aksepterer ikke NorLines' nedlegging

– Uholdbar situasjon

Med på møtet var også Håvard Hamansen-Wallstad, markedssjef i Alsvåg Plater AS på Sortland. Bedriften har virkelig merket at Nor Lines er borte.

– Vi har sendt varer med Nor Lines jevnt og trutt de siste årene, men i det siste har flere avgjørelser fra dem gått i vår disfavør. De har lagt ned flere mottakerhavner, og til slutt var det kun ett anløp igjen, sier Hamansen-Wallstad.

Han forteller at godset til bedriften er for stort og tungt til å plassere oppå annet gods, og at shipping derfor er den mest hensiktsmessige fraktemåten.

Derfor etterlyser han også et klarere og raskere svar fra godsselskapet.

– Vi bør få en avklaring fra Nor Lines ganske fort. Vi må trekke i samme retning, og Nor Lines bør gi et tidlig signal på hva som vil skje. Situasjonen er uholdbar for oss slik den er nå.

Jobber videre mot august

Nor Lines-direktør Borge vil imidlertid ikke gi noe klart svar før i løpet av august.

– Volum og lønnsomhet må være en del av fundamentet vårt. Men det har ikke vært lett i det hele tatt å legge ned. Vi har lange tradisjoner på Sortland, og som jeg har sagt før: Dette er ikke hogd ut i stein. Vi revurderer situasjonen jevnlig. To ganger i året tar vi vurderinger på om vi skal legge om skipsanløpene våre.

– Det krever flere måneder med planlegging. Vi vil revurdere igjen i august, og du skal ikke se bort fra at vi kommer tilbake til Sortland. Dette har nok uansett vært vekker for det lokale næringslivet, sier Borge.

Ordfører Ellingsen vil kjempe videre for å få Nor Lines tilbake.

– Det har vært et positivt møte i dag, og nå er det bare å rydde plass i kalenderen og samle et knippe flere bedrifter til det neste møtet.