Det siste året har mer enn 200.000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri, ifølge tall fra Norsk senter for informasjonssikring. Nå i sommermånedene er sjansen for å bli utsatt for slike ubehageligheter, ekstra store.

– I disse ferietider er ekstra mange på farten, og da er det større sjanse for at det skjer noe, som for eksempel at man blir frastjålet lommeboken. Sakene vi har behandlet i sommer, viser at det ofte begynner med en frastjålet lommebok. Så snart en ID-tyv har nok detaljer, som fødselsdato, en adresse og kort- eller kontonummer, kan han utgi seg for å være deg, forteller kommunikasjonssjef i Frende forsikring, Heidi Slettemoen, til VOL.

Kan skje alle steder

Men et identitetstyveri trenger ikke nødvendigvis bare å handle om en stjålet lommebok.

– Det kan for eksempel være tyver som sniker i postkassene til folk, og på den måten får tak i sensitiv informasjon, så det er viktig å være på vakt, sier kommunikasjonssjefen.

Hun understreker at forsikringsselskapet ikke kan vise til lokale tilfeller der personer fra Vesterålen har blitt rammet, men presiserer at identitestyveri er noe som alle kan bli utsatt for, uavhengig av geografi.

– En person fra Vesterålen kan like godt bli utsatt for identitetstyveri som noen annen. Og det kan likegodt skje hjemme som i Barcelona. Så min oppfordring til vesterålinger er at dere passer godt på ID-en, understreker Slettemoen.

Facebook

Tall fra Affinion, som spesialiserer seg på opprydning etter identitetstyveri, viser at det i gjennomsnitt tar to år, eller 280 timer, å rydde opp etter ID-tyveri.

Identitetstyveri behøver ikke ramme økonomisk, men kan være likevel være alvorlig.

– Personopplysninger som blir misbrukt for å skade en annens omdømme, for eksempel gjennom å konstruere Facebook-profiler på bakgrunn av ulovlig bruk av en annens bilde og personopplysninger, regnes også som ID-tyveri, og er straffbart, sier Slettemoen.

Ett identitetstyveri resulterer gjerne i mange bedragerier.

- Om du har det samme passordet overalt, vil du miste hele identiteten din på internett, selv om du kun mister ett passord.

- Du må være ekstra på vakt dersom du mister eller blir frastjålet betalingskort, personlig informasjon, førerkort eller pass, sier Heidi Slettemoen.

Det er ikke identitetstyveri dersom du blir lurt til å gi kontoinformasjon, brukernavn eller passord via falske nettsteder eller e-post.

Hvordan vet du om du har blitt rammet?

Du må være oppmerksom og reagere dersom du legger merke til følgende:

  • Du mottar regninger eller inkassokrav for produkter du selv ikke har bestilt

  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner

  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha bedt om det

  • Du mottar varsel om adresseendring

  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført

  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det

  • Du får varer du ikke har bestilt

Hvordan unngå identitetstyveri?

  • Sørg for å ha pass og andre viktige, personlige papirer på et smart sted hjemme som gjør det vanskelig for en innbruddstyv å finne dem

  • Sørg for å tømme postkassen jevnlig og ha gjerne lås på den

  • Se opp for e-post som ber om personlige opplysninger. Dette kan være svindelmail. Ring avsender dersom du er i tvil fremfor å svare på mailen

  • Oppbevar aldri kort og koder på samme sted

  • Beskytt datamaskinen med antivirusprogrammer etc.

  • Ikke la personlig informasjon ligge ute i sosiale medier

  • Kast sensitive, personlige papirer og kort som ikke er i bruk

  • Kontroller alltid kontoutskrifter, og si fra til banken ved uregelmessigheter

  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller lignende

  • Beskytt alltid PIN-koden når du handler eller tar ut penger fra minibank. Blir kortet ditt stjålet, kontakt straks banken din for å få det sperretKilde: Frende Forsikring/Affinion

Slik får du et sikkert passord

1. Et passord skal være lett å huske for deg og vanskelig å gjette for andre2. Benytt ulike passord for ulike tjenester3. Passordet bør være så langt som mulig4. Passord bør ha mellomrom eller andre spesialtegn og kombinasjon av små/store bokstaver. Dette gjetter ingen.5. Unngå passord som lett kan gjettes, som navn på barn eller ektefelle.6. Æ, Ø eller Å kan gjøre det vanskelig å logge seg inn fra en utenlandsk PC.7. Bytt passord med jevne mellomrom eller hvis du tror det er på avveieOppgi aldri passord eller koder til noen.Kilde: NorSIS