– Det har i mange år vært et sterkt ønske om å knytte regionene tettere sammen. Regjeringen vil tilby fylkeskommunen å sette i gang arbeid med en konseptvalgutredning, en såkalt KVU, for fremtidig kryssing av Hadselfjorden, sa statsminister Erna Solberg.

Klar neste sommer

Hun sier at utredningen av tunnel i Hadselfjorden skal være klar sommeren 2016.

Utredningen kan ta for seg transportsystemet i Lofoten og Vesterålen som en helhet.

– En mulig tunnel under Hadselfjorden vil kunne knytte lokalsamfunnene i Lofoten og Vesterålen enda tettere sammen. Jeg er imponert over skaperkraften og arbeidsviljen her. Vi vil ruste Lofoten og Vesterålen for fremtiden, sa Solberg videre i talen.

Les hele Erna Solbergs tale her.

– Vi satser kraftig

Samferdselsdepartementet vil i løpet av kort tid tilby Nordland Fylkeskommune at Statens vegvesen får i oppdrag å starte arbeidet med KVU.

– Vi ønsker å få fram både gevinster og kostnader ved en eventuell fergefri forbindelse mellom Fiskebøl og Melbu i Nordland. Derfor ønsker regjeringen å sette i gang arbeidet med konseptvalgutredningen for fremtidig kryssing av Hadselfjorden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Les også: Varsler Erna tunnelutredning i dag?Konseptvalgutredningen (KVU) skal gjøre en helhetlig vurdering av transportsystemet i Lofoten og Vesterålen, og den vil ta for seg grenseflater mellom vei, fergestruktur og lufthavnstruktur. I tillegg vil regionale virkninger av et eventuelt mer integrert transportsystem i regionen også vurderes, står det i pressemeldingen.–  Regjeringen satser kraftig på å bygge ut bedre infrastruktur. Økt fleksibilitet og redusert reisetid skaper bedre bo- og arbeidsregioner og er viktig for næringsutvikling og samfunnsutvikling. Det er stort næringspotensial i Lofoten og Vesterålen, og vi mener det er interessant å studere nærmere muligheten for å erstatte dagens fergesamband på Hadselfjorden med tunnel, sier samferdselsministeren.

– Jeg kjørte selv denne strekningen i april og møtte både næringsliv, privatpersoner og lokalpolitikere som diskuterte muligheten for en fergefri forbindelse. Det arbeidet følger vi nå opp, legger Ketil Solvik-Olsen til.