Kjære alle sammen
Nydelig tur hit til Melbu
Kom med nordlandsjekta Brødrene gjennom Raftsundet
Den originale utgaven ble bygget rundt 1850 og var i trafikk til rundt 1900 for Brødrene Sørensen i Eidsfjorden
Dette har vært en tradisjonsrik tur gjennom fantastisk landskap
Men vi må også se fremover
Tenke på fremtidens transportløsninger
Har nå reist sjøveien mellom to levedyktige, innovative, fremgangsrike regioner
Lofoten og Vesterålen er fremgangsrike områder, med variert industri og yrende reiseliv
Det har i mange år vært et sterkt ønske om å knytte regionene tettere sammen
Regjeringen vil tilby fylkeskommunen å sette i gang arbeid med en konseptvalgutredning, en såkalt KVU, for fremtidig kryssing av Hadselfjorden
Utredningen kan ta for seg transportsystemet i Lofoten og Vesterålen som en helhet
Vei, fergestruktur og lufthavnstruktur vil omfattes av en slik utredning
Samferdselsdepartementet kan på kort varsel gi Statens vegvesen i oppdrag å stå ansvarlig for arbeidet
Det handler om å knytte bo- og arbeidsmarkedsregioner sammen
Det er slik vi tenker infrastruktur fremover
Vi skal gjøre det enklere for innbyggerne å ferdes imellom
Vi skal gjøre det enklere å sende varene ut til markedene
Det er derfor vi nå tilbyr fylkeskommunen å sette i gang en konsekvensutredning
Utredningen kan være klar sommeren 2016
Regjeringen har store ambisjoner for en moderne og konkurransekraftig infrastruktur som gir god fremkommelighet for alle innbyggere og næringslivet
Norge er et ressurssterkt land, og skal ha infrastruktur i verdensklasse
Infrastrukturen skal ikke være en konkurranseulempe, men bli en konkurransefordel for næringslivet vårt
En bedre og tryggere fremkommelighet er nødvendig for å sørge for god levestandard for alle i fremtiden
Regjeringen har gjort mye allerede:
Vi har begynt arbeidet med å hente inn igjen vedlikeholdsetterslepet
Vi har tatt grep for å redusere planleggingstiden
Vi har foreslått og fått tilslutning til noen grunnleggende reformer innenfor vei og bane. Det er veiselskapet som har fått mest oppmerksomhet, men også det å ta i bruk offentlig privat samarbeid for å bygge raskere og mer effektivt er et viktig poeng. Der er flere prosjekter i nord pekt ut
Og så satser vi mer. Vi ligger faktisk 7 milliarder foran skjema på å fylle opp nasjonal transportplan
Vi tar i bruk mye metoder. Høyre og Frp har nye og bedre løsninger
Nord-Norge kommer godt ut av det
Hålogalandsveien mellom Sortland, Evenes og Harstad har vi sagt at skal planlegges med statlig plan og gjennomføres som et OPS
Det planlegges nå på rekordtid
En mulig tunnel under Hadselfjorden vil kunne knytte lokalsamfunnene i Lofoten og Vesterålen enda tettere sammen
Det er allerede i dag et nært og godt samarbeid mellom regionene
Jeg er imponert over skaperkraften og arbeidsviljen her
Og vi vil fortsette å legge til rette for at det skal være slik
Vi vil ruste Lofoten og Vesterålen for fremtiden