– Men det er positivt at Erna tilbyr seg å ta regningen for utredningen. Det er store kostnader involvert. I følge en undersøkelse fra LNS i fjor høst vil utgiftene komme et sted mellom 1,7 og 2,5 milliarder kroner, sier Jenssen.

Per Atle Bayner i SV følger samme spor som Jenssen:

– Statsministerens «valgpakke» om utredning av tunnel under Hadselfjorden ser jeg på som ren propaganda foran valget. Vi har i dag en rekke fylkesveier både i Vesterålen og Lofoten med særdeles dårlig standard. Det kan nevnes veien fra Vangpoll- krysset til Fiskfjorden, her er det knapt slik at to personbiler kan møtes. På Andøya har vi veien til Bleik, hvor det stadig går ras, sier Hadsel SVs Per Atle Bayner.

– Befolkningen vil være bedre tjent med å ruste opp veiene vi allerede har, før det bygges en tunnel under Hadselfjorden. Dette er kun et ledd i Høyres ønske om større kommuner. Det vil i så fall bli en dyrkjøpt kommunesammenslåing, tror Bayner.

Hadsel KrF har en rekke spørsmål:

  • Er utredningen kun basert på den økonomiske gevinsten når man sammenligner kostnader for fergesamband mellom Melbu - Fiskebøl med prislappen for tunnelen?

  • Har eventuelt ferdigstilt tunnel påvirkning/konsekvenser for kommunal sammenslåing? Hvis denne bli prioritert, økes grunnlaget da for at Hadsel skal slås sammen med Vågan?

  • Skal dette prosjektet snikes i kø framfor andre prosjekter i Nord Norge? Hvis svar er ja, hvorfor?

– Uansett utfall etter utredningen så blir ikke tunnelen ferdig i denne fireårsperioden, mener Troy Shields.

KrF synes at frekvensen av fergeturer mellom Melbu og Fiskebøl burde økes - det er viktig at alle sammen kan slappe av på en 25 minutter fergetur.  For næringslivet er det uheldig at man må vente i flere timer før neste ferge går. Hadsel KrF mener at den økte jakten etter større inntjening går på bekostning av den psykiske helsen.

Han vil nå få litt flere fakta om saken og se det an før KrF tar stilling til planene.

Samferdselsråden ble paff over tunnelnyheten

Hild Marit Olsen, samferdselsråd i Nordland, ble paff over tunnel-nyheten.

– Jeg er litt undrende at ingen har vært i kontakt med oss. En tunnel under Hadselfjorden vil være sånn type «kjekt å ha». Det er viktig å knytte regionene våre sammen, og jeg ser at en sånn tunnel vil ha mange fordeler for befolkningen i området. Men man må vurdere det i lys av pris og rekkefølge og til hvilken tid denne prosessen skal prioriteres. Det er mange viktige samferdselsprosjekter, og tunnelen er ikke en del av det. Jeg har ikke noe grunn til å skyte ned dette, men jeg venter på å få et oppdrag fra dem, og avventer prosessen. Jeg ser frem til at de tar kontakt, sier hun.