Responsen har vært formidabel. Nesten 15.000 forslag har tikket inn på Hurtigrutens Facebookside.

– Vi stengte av for nye forslag 10. august. Nå kommer vi til å bruke litt tid på å gå gjennom forslagene, med respekt for alle som har stemt, forteller PR-sjef i Hurtigruten, Øystein Knoph til VOL.

Les også: Nå kan du være med å bestemme navnet

Les også: Hadde ikke regnet med så stort engasjement

Les også: Har fått inn over 10.000 forslag

Må kvalitetsikre

Det er Hurtigruten selv, i samråd med ulike typer eksperter, som skal velge ut det endelige navnet.

– Vi kommer til å rådføre oss med ulike eksperter innenfor bråde historie, språk og jus, slik at vi er sikre på at navnet fungerer i alle sammenhenger. Navnet vi går for må kvalitetssikres, slik at vi kan forvisse oss om navnet er tilgjengelig og kan brukes i utlandet. Det kommer derfor ta litt tid før vi er i mål. Vinneren blir neppe offentliggjort før i september, sier Knoph.

Et av kritieriene for å bli vurdert i konkurransen, har hele tiden vært at forslaget enten må inkludere et historisk sted, et anløpsnavn eller et himmelfenomen. Det har likevel ikke manglet på kreative alternativer.

– De aller fleste har holdt seg til kriteriene, men så er det selvsagt noen som har gått litt utenfor. To artige, men lite aktuelle forslag, er for eksempel MS Polvott og MS Tøvsekk, sier Knoph.

Overveldet

PR-sjefen har tidligere uttalt at han er overveldet over den gode responsen, noe han fortsatt er.

– Responsen på Facebook har vært fantastisk. I tillegg er det mange som har ringt meg, og i flere tilfeller har det følt til riktig gode samtaler. Det kjennes godt, slår Knoph fast.

På spørsmål om hvorfor konkurransen har fenget så mange, svarer han:

– Hurtigruten betyr mye for mange langs norskekysten. Mange har et oppbygd eierskap til båten og opplever at Hurtigruten er en del av kysten, slår Øystein Knoph fast.