Da statsministeren var i Vesterålen tidligere denne måneden ble det fokusert på to større samferdselsprosjekt; tunnel under Hadselfjorden og prosjektet Sortland – Evenes.

Begge er i milliardklassen, og vil i stor grad lede trafikk inn og ut av Vesterålen. Alle de veiene som vesterålingene mer til daglig benytter, synes det nå å bli fokusert mindre på.

I Bladet Vesterålen 11. d.m. uttrykker regionrådsleder Sture Pedersen at veiene i regionen må være rustet opp når Hålogalandsveien står ferdig. Han mener at samtidig som vi har fullt trøkk på E 10, må vi ruste opp internforbindelsene i regionen, slik at vi næringslivet kommer uhindret ut med produktene.

Dette er en oppfatning jeg mener deles av mange, og en av de veiene i Vesterålen som sårt trenger opprustning er fv 822, og da ikke minst parsellen Austpollen- Fiskfjord.

Nå skjer det stadig forbedringer på strekningen, der har også dette året vært et omfattende arbeid i Brokløystunnelen. Dette pågår fortsatt.

Derimot har der til nå ikke vært asfaltering. Der er ikke skjedd noe med «raspartiet» på høyden ovenfor Spjutvika, bergnabben ved Djupfjordbrua står uberørt. Hva med brua over Fiskfjordelva, skal den fortsatt stå slik?

Og hva med de større rasutsatte strekningene langs Austpollen – Fiskfjord, hva er status i arbeidet her?

Fra Aksjonskomiteens side har vi hele tiden ønsket et forhold til Statens vegvesen og Sortland kommune der vi blir informert om planer og hva som tenkes gjort.

Dette kan forbedres. På vegne av Aksjonskomiteen, ber jeg om et møte med Sortland kommune der planer og muligheter for forbedring av fv 822 er tema. Jeg ser gjerne at representanter for Statens vegvesen er til stede.