Dette sier Siv Dagny Aasvik og Tove Mette Bjørkmo som er ordførerkandidater for Arbeiderpartiet i Hadsel og Sortland.

Mange av flyrutene i Nord-Norge er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomme å drive. For å sikre et flytilbud også i distriktene har staten betalt flyselskaper for å gjennomføre flygninger gjennom det såkalte FOT-rutesystemet. I forbindelse med nye anbud i dette systemet har regjeringen sendt ut et høringsbrev som inneholder flere forslag som vil svekke flytilbudet i distriktene.

– Vi er bekymret for at disse forslagene vil ha alvorlige konsekvenser for Stokmarknes Lufthavn Skagen, sier Aasvik.

Bekymret for sikkerheten

Høringsbrevet inneholder flere forslag som vil svekke sikkerheten for de reisende. Bjørkmo er særlig bekymret for forslaget om å fjerne kravet til trykkabin i flyene og mener at det er å gamble med sikkerheten til de reisende.

– I norsk luftfartshistorie er det et sikkerhetsmessig vannskille mellom tiden før og tiden etter kravet om trykkabin på kortbanenettet kom. Før måtte man fly gjennom stormene, nå kan man fly over. Det gjør det ikke bare mer behagelig å fly i dårlig være, det gjør det også tryggere. Å fly gjennom stormer og skyer øker risikoen for ising og ulykker, i følge Luftfartstilsynet. Det må vi ta på alvor, sier Bjørkmo.

Aasvik er også bekymret for forslaget om å fjerne kravet til et moderne innflygingssystem på flyene som trafikkerer kortbanenettet.

– Vi har i dag et utbygd innflygingssystem som gir pilotene nøyaktige styringssignaler når de skal lande. Det gjør at de kan komme inn i helt riktig innflygingshøyde, noe som gjør landingene sikrere. Dette er viktig for sikkerheten også på kortbanenettet, sier Aasvik.

Dårligere flytilbud

Regjeringen foreslår ingen økning i rutetilbudet, og ønsker samtidig å åpne for å bruke mindre fly enn i dag. Bjørkmo advarer om konsekvensene dette vil ha for alle som er helt avhengig av flytilbudet.

– Næringslivet, de som er på vei til et sykehus, turister, og befolkningen generelt trenger et godt tilbud. Mindre fly betyr færre seter på hver flygning og det betyr dårligere komfort for de reisende siden små fly er mer utsatt for vær og vind. En stillstand i rutetilbudet betyr at vårt næringsliv gis færre muligheter til vekst og utvikling, sier Bjørkmo.

– Til sammen betyr dette en svekking av distriktene. Det kan vi ikke godta. Vi har allerede altfor dyre billetter til og fra Skagen, det gjør at befolkninga i Vesterålen har et mye dyrere tilbud enn resten av Nordland. Denne regjeringen forstår ikke behovene vi har i Nordland, avslutter Aasvik.