– Nesten alle næringstransportene i Nord-Norge starter ved en fylkesveg. Den regionalt eide infrastrukturen er helt avgjørende for verdiskapningen, sier hovedutvalgsleder for kultur og samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Remi Strand, i en pressemelding fra Nordland Fylkeskommune.

Ved hjelp av et nytt inntektssystem, får Nord-Norge kraftig reduksjon av statlige fra og med i år. Reduksjonen blir enda større hvert år frem til 2019.

– Resultatet er at i 2019 har landselens tre fylker fått redusert midler til transport av gods- og mennesker på våre ferger og båtruter med over 400 millioner, sier fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar Prestbakmo i den samme pressemeldingen.

-Verdiskapning og regionalutvikling

For å styrke fylkesveiene, vil fylkesrådene i de tre nordligste fylkene, kreve en sterkere satsing på viktige fylkesveger, en såkalt strekningsstrategi som skal se riksvegen sammen med både ferge, vegen og havna.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hild-Marit Olsen, ønsker å vise landsdelens næringsmessige betydning, og at man ser for seg en langsiktig sterk vekst, sier hun i pressemeldingen.

– Modellen bør ha et sterkere fokus på effekter for by- og regionalutvikling, i tillegg til verdiskapning i landsdelen. Med utgangspunkt i Nord-Norges rolle som nasjonal velferds- og vekstmotor, må vi få frem verdiene og mulighetene. Hver tiende laks i verden produseres i Nordland. 55 prosent av all sjømatproduksjon i Nordland skjer på fire øyer, med ferge som eneste transportmulighet ut til markedene, underbygger Olsen.

Fra kyst til marked

Ifølge Olsen er behovet for en helhetlig tenkning knyttet til infrastrukturer, og særlig koblingen mellom fylkesveg og riksveg, en av hovedårsakene til at de tre nordligste fylkene har valgt å fokusere på begrepet "Fra kyst til marked", og vil se verdiskapningen i sammenheng med transportbehovene.

– Regjeringen ønsker en seksdobling av sjømatproduksjonen i landet. Denne økningen kommer ikke til å skje i Oslofjorden. En stor del av økningen vil derimot komme i Nordland, Troms og Finnmark, avslutter fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hild-Marit Olsen.