Tråler til 250 millioner

En ny tråler er under oppseiling for øksnesrederiet Prestfjord AS.

Foto: Kleven Maritime

Nyheter

Kleven Maritime har inngått kontrakt med Prestfjord AS om bygging av en ny avansert hekktråler designet av Rolls-Royce Marine. Skipet skal utrustes ved Myklebust Verft i Gursken. Leveringsdato er sett til 30. oktober 2011. Det skriver verftet på sin hjemmeside.

I 1987 fikk Prestfjord levert tråleren ned samme navn fra Kleven Verft. Verftet synes det er spesielt gledelig at rederiet velger å komme tilbake til dem når ny tråler er under oppseiling.

- For de ansatte i Kleven Maritime – og spesielt Myklebust Verft – er dette veldig kjærkomment. Det er stor oppmerksomhet om markedet og nye kontrakter i organisasjonen, så dette blir en stor positiv hendelse for alle ansatte, kommenterer konsernsjef Ståle Rasmussen.

Også reder Ola Helge Holmøy synes det er en gledelig melding.

- For oss er det svært hyggelig å gjøre en kontrakt med Kleven og Rolls-Royce igjen. Vi har lange og gode relasjonar med dem. For en fiskebåteier er det en lang og omfattende prosess å få prosjektert og gjennomført bygging av den type fartøy som vi nå har skrevet kontrakt på. Det er spesielt gledelig å kunne konstatere at et norsk verft er konkurransedyktig for bygging av denne type fartøy. De ansatte i Prestfjord AS ser fram til å kunne få et nytt, moderne og effektivt fartøy. De har vist stor tålmodighet i påvente av et framtidsrettet fartøy som de skal ha sitt daglige virke på. Rederlaget ser derfor fram til den dagen fartøyet skal overleveres fra Kleven Maritime AS, sier Holmøy ifølge Kleven Maritime.

Nye Prestfjord vil bli en ny generasjon miljøvennlig og driftssikker hekktråler, der det er lagt stor vekt på miljø, optimale skroglinjer med hensyn til stabilitet, fribord og ikke minst sjøegenskaper. Fartøyet blir svært effektivt både som bunn- og flytetråler, og får en miljøvennlig hybrid maskinløsning gjennom kombinasjonen av ordinær dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift. Enklere vedlikehold og minimalt støynivå er andre viktige faktorer. Det er også spesielt at også all drift av vinsjar er elektrisk, inkludert hele 8 sweepevinsjer. Tråleren skal ha installert fabrikk og platefryseri, og har en lengde o.a. på 63,1 m med en bredde på 15,0 m.

Ifølge Kleven Maritime vil Rolls-Royce levere design, system for framdrift og manøvrering, dekksmaskineri og elektriske system.

Kontraktsverdien er på 250 millioner kroner.