(Foto: Erik Jenssen)

Foto: Erik Jenssen

Blåbyens flaggskip

Kystvakta sparte navnet på heimehavna til den siste båten i flåtefornyelsen. KV ”Sortland” blir utvilsomt en av Kystvaktas aller fremste ressurser. Se bildegalleri
(Foto: Erik Jenssen)

Foto: Erik Jenssen

Se flere bilder av KV "Sortland" i vårt bildegalleri

Større enn ”KV Harstad”, og mindre enn KV ”Svalbard” inntar kystvaktas siste fartøy plassen som flåtens nest største. Over de allerede nevnte båtene er det bare de nye fregattene som er større. KV ”Sortland” sine tørre tall er 93,2 meters lengde og 18,5 meters bredde over brovingen.

Leveransen av KV ”Sortland” markerer også slutten på den siste generasjonsfornyelsen i Kystvakta, og byen ved sundet kan i så måte være stolt over å ha fått satt punktum for en svært hektisk investeringsperiode i etaten.

- Med KV ”Barentshav”, KV ”Bergen” og nå KV ”Sortland” er Barentshav-klassen komplett med tre fartøyer, det samme er utskiftingen av fartøyer, slår kystvaktsjef Lars Kjøren fast.

Perioden med innleie av gamle, ombygde fiske- og slepebåter er dermed over. Kystvaktflåten består nå utelukkende av fartøyer som er bygget helt spesielt for de oppgavene de skal gjennomføre. Men den 14 båter store flåten er fortsatt en ganske så sivil.

I tillegg til de tre båtene i Nordkapp-klassen, er det bare KV ”Svalbard” og KV ”Harstad” som er eiet av staten, og bygget etter militære spesifikasjoner. De øvrige båtene er leid inn fra private rederier.

Skipssjef Geir Rasmussen har vært med på byggingen av andre båter i samme klasse, og fulgte også byggingen av KV ”Sortland”. Når han begynner å fortelle om den siste båtens fortreffeligheter, er det maskinoppsett det først og fremst handler om.

- Her videreføres erfaringene vi har opparbeidet oss på gass- og dieselelektrisk drift på de tidligere båtene, og vi har her fått et fremdriftssystem veldig godt tilpasset den bruk vi i Kystvakta har, sier Rasmussen.

I tillegg til en stor diesel hovedmotor, har KV ”Sortland” 4 gassdrevne motorer som produserer strøm til båtens 3400 hestekrefters sterke elmotor.

- Vi kjører så mange aggregater som vi har bruk for, slik at vi hele tiden produserer det vi trenger til fremdrift. Som alternativ til å la den store hovedmotoren dure og gå hele tiden er dette et meget drivstoffbesparende oppsett, sier Rasmussen.

Han anslår at en båt som KV ”Sortland” som faktisk er større enn skipene i Nordkapp-klasssen bruker cirka halvparten av drivstoffet per døgn.

- Og erfaringene fra de øvrige gassdrevne båtene er at vi bruker gassdriften 80-90 prosent av tida, med kraftige reduksjoner i blant annet NOX-utslipp som resultat.

Se flere bilder av KV "Sortland" i vårt bildegalleri

Mer å lese på vol.no:

 
VOLs debattregler:
1. Debatt på VOL forhåndsredigeres ikke.
2. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir slettet.
3. Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

Leses nå:
Nyheter

Politiet etter fire husbranner i Bø siden nyttår:

– Foreløpig ingen grunn til å tro at det er en sammenheng

På fire måneder har fire hus brent ned til grunnen i Bø. Politiet sier at de foreløpig ikke har noen mistanke om at det er en sammenheng mellom noen av brannene.

Snø på Gardermoen skaper forsinkelser og innstilte fly

Østlandet er rammet av snøfall mandag morgen og formiddag. Det skaper forsinkelser i flytrafikken over hele landet.

Søker konsesjon for oppdrett av havsalat

– Andøya best egnet i landet for algeproduksjon

Arctic Seaweed – Aluwini søker nå om konsesjon for å dyrke havsalat på Kvalnes på Andøya. – Andøya er kanskje best egnet i landet for algeproduksjon, heter det i søknaden.

Tar over som leder for torskeklynge

Lisbeth Yttervik Reinholdtsen er ny administrativ leder for bedriftsklyngen Arena Torsk.

Rådmann Ola Morten Teigen:

– Positivt at fylkesmannen koples inn

Rådmann Ola Morten Teigen i Hadsel mener det er positivt at Fylkesmannen i Nordland koples inn i «skolesaken» i Hadsel.