- Frekt og freidig av departementet

Venstrepolitiker og flyentusiast Arne Ivar Mikalsen refser Samferdselsdepartementet når det gjelder tildeling av flykontrakter.

Foto: Knut Ivar Aarstein

Nyheter

I går ble det kjent at flyselskapet Widerøe er tildelt kontrakter på 13 av 18 regionale flyruter som har vært ute på anbud. Fire ruter i Lofoten som Widerøe har fløyet overtas nå av Danish Air Transport (DAT).

Krever forlengelse

Venstrepolitiker Arne Ivar Mikalsen fra Hadsel er over snittet opptatt av lufttransport. Han har også i flere år kjempet sammen med de øvrige poilitikerne i vesterålsregionen for å få til en forlengelse av rullebanen ved Stokmarknes lufthavn. Han fulgte derfor spesielt med på gårsdagens tildeling av flyruter.

- Hva var spesielt med gårsdagens flynyheter?

- I utgangspunktet når det gjelder våre nærområder er det jo bra at DAT får ruter inn og ut av Lofoten. Selskapet er på størrelse med Widerøe, og har lang erfaring med flyvning under tøffe værforhold på Vestlandet, så kompetansen er det ikke noe å si på. Og skal det fjerneste begrep av konkurranse ha noe innhold, så må det jo være mulig for andre selskap enn Widerøe å få tildelt flyruter, mener Mikalsen.

Refser Samferdselsdepartementet

- Jeg må understreke at jeg har stor respekt for jobben Widerøe gjør, og at jeg gjerne flyr med selskapet. Det er Samferdselsdepartementet som svikter regionen Vesterålen ved å ta Stokmarknes ut av anbudet, slik at Widerøe får drive butikk alene her, mens selskapet - sammen med andre selskaper - andre steder får fly med subsidier. De subsiderte rutene har et sett av betingelser. Men disse gjelder altså ikke der man fly såkalt kommersielt. Dette gjelder pris og kapasitet. Uten subsider står man fritt. Det er frekt og freidig av Samferdselsdepartementet. Til denne kritikken svarer departementet at "markedet er villig til å betale". Men slik fungerer det ikke. Et velfungerende marked fungerer ikke hvor det bare er èn butikk - som kun selger brød, påpeker Mikalsen. Det blir slik med den banestrukturen vi har.





Overfor VOL påpeker Mikalsen at en rullebaneforlengelse ved Stokmarknes og Leknes vil åpne regionen for reell konkurranse. Han hevder at det nå er "liksomkonkurranse" hvert femte år, og at ekte konkurranse vil tvinge prisene nedover, og derved være av det gode for flypassasjerene i området.

- Det beste er trolig en ny flyplass på Austvågøy. Da en noe større, på over 2000 meter, felles for Lofoten og Vesterålen mener, mener Mikalsen.

Flere kan velge Evenes

- Det er svært vanskelig å skaffe billige billetter til og fra Stokmarknes. Tidivs er det vanskelig å få tak i billetter i det hele tatt på de typisk "jobbavgangene". Jeg møter ofte frustrerte Nordsjøpendlere! hevder Arne Ivar Mikalsen.

- I Lofoten er det bekymring for at DAT har overtatt ruter?

- Ja, og det kan man forstå. DAT har ikke de samme avtaler om gjennomgående flyreiser som Widerøe og SAS har, og det kan eksempelvis bety forsinkelser. Det kan bety at flere velger å kjøre til Evenes for å fly direkte derfra, sier Mikalsen. Det igjen blir en ond sirkel for de som har behov for fly i regionene Lofoten og Vesterålen. Det blir et slags selvoppfyllende profeti, mener han.