Vil samle musikk- og filmbransjen i nord

Rytmisk kompetansenettverk i nord (RYK), Tromsø Internasjonale Filmfestival og Introfondet går sammen om et pilotprosjekt for å øke konkurransekraften i musikk- og filmbransjen i Nord-Norge. Prosjektet NN+ skal bidra til kompetanseheving, samhandling og markedsføring av musikk og film fra nord.

Inntil 5 band eller artister bosatte i Nord-Norge uavhengig av genre kan få muligheten til å få lage musikkvideo som skal produseres av nordnorske filmproduksjonsselskaper. Hvert band/artist mottar inntil 120 000,- i lanseringsmidler, hvorav deler av midlene skal gå til relevante fagpersoner som kan bistå bandet i lanseringen. I tillegg vil det arrangeres seminarer og workshops som er åpne og tilgjengelig for alle som vil delta.

Kikkstart for de ferdige musikkvideoproduksjonene og lanseringsklare artistene blir under TIFF 2013.

- NN + er en gylden mulighet for semi-profesjonelle og profesjonelle band og artister, uansett sjanger som er bosatte i Nord-Norge, som ønsker å etablere og videreutvikle sin markedsposisjon, nasjonalt og/eller internasjonalt, sier Fredrik Forssman i RYK.

- Artister og band trenger musikkvideoer for å hevde seg og kommunisere sitt artistiske uttrykk, men få har midler til videoproduksjon. En artist som er på vei, vil med en god musikkvideo og et klart konsept bli hjulpet videre i sin karriere, fortsetter Forssman.

Henning Rosenlund i TIFF er svært positiv til prosjektet.

- Dette kan bidra til å løfte kompetansenivået og kan bidra til å styrke filmmiljøet. Koblingen til musikkbransjen er spennende, og musikkvideoen representerer en god mulighet for filmskapere til å jobbe med nye filmuttrykk. TIFF vil være en utmerket arena hvor musikk- og filmbransjen kan samles, og hvor samarbeid mellom aktørene kan utvikles videre, sier Rosenlund.

- Introfondet jobber på tvers av alle bransjer i kulturnæringen og vi ser helt klart et stort potensiale i tverrfaglig samarbeid, sier Charlotte Engelmark i Introfondet.

- Dette prosjektet er unikt i nordnorsk sammenheng, både fordi vi forsøker å samle bransjene i hele Nord- Norge, men også fordi vi med dette skaper en praktisk arena hvor musikk og filmbransjene kan samarbeide om konkrete prosjekter. Ved å styrke aktørenes kompetanse, gi de midler og oppfølging til å lage gode produksjoner og ikke minst midler til å sørge for en god og slagkraftig lansering, så kan dette gi et reelt løft og bidra til videre utvikling. Sånt kan det bli varig verdiskapning og arbeidsplasser av, sier Engelmark.

Frist for å søke for band/artister er 20. mars. Frist for film annonseres medio april.

Seminarer og workshops

Første samling for musikk kommer å omhandle bransjen i dag og utvikling av forretningsplan/ artistisk konsept. Første samling for film kommer å omhandle temaet ”hva er en god musikkvideo” og kameraarbeid. Andre samling blir til høsten. Andre samling for musikk fokuserer på utvikling av PR/ markedsplan. Andre samling for film kommer å omhandle postproduksjon (EFX, klipping, grading).

Mer å lese på vol.no:

 
VOLs debattregler:
1. Debatt på VOL forhåndsredigeres ikke.
2. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir slettet.
3. Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

Leses nå:
Nyheter

Ska Patrol spilte med musikkforeningen

Ska Patrol og musikkforeningen sørget for vårfest i Samfunnsalen.

Populært kulturukeinnslag i Andøy

Sushi-kurs med mesterkokk Halvar

På rekke og rad står 24 sushikokker og lager 1400 sushibiter. Ingen ringere enn landslags- og Top Chef-kokk Halvar Ellingsen leder det populære kurset i Bjørnskinn som ble fulltegnet på to timer.

Trivelig trussel

Målkongen Stian Celius er hjemme i Hadsel i helgen. Han vil skåre mot sin kjære moderklubb.

Storkjeftet hiphopper kommer til Fæsterålen

Han ble sammenlignet med Eminem av MTV og har over to millioner avspillinger på YouTube. Nå er Mads Veslelia klar for Fæsterålen i august.

Åpner nettbutikk i dag:

– Istedenfor å sutre over at folk handler på nett, kan jeg være på nett selv

Markedsbrygga Friluftsliv lanserer i dag egen nettbutikk. Innehaver Lasse Uppman tror ikke på en bærekraftig framtid uten en digital versjon av butikken.