- Da vi planla dette spurte vi oss selv hvor mange vi egentlig kunne klare å samle på en torsdag kveld på Sortland. Vi fryktet 10, måtte tre svært så blide og fornøyde initiativtakere meddele.

For det var ikke ledige sitteplasser igjen på Ekspedisjonen på Sortland, da #lillefredag samlet nærmere 70 unge vesterålinger torsdag kveld. Ideen om å rett og slett skape en etterlengtet møteplass for unge vesterålinger er bare noen uker gammel. Marius Hansen i Fabrikken Næringshage, Marianne Hansen i Lev Vesterålen og Gard Michalsen i SortlandsAvisa og VOL inviterte torsdag til historiens aller første #lillefredag, som skal være en arena for unge mennesker i regionen å møtes og knytte nettverk på tvers av både næringer, bedrifter og kommunegrenser.

I tillegg til å være en sosial møteplass, får også det faglige plass. Med "det meste er mulig" som tema for kvelden, fikk de fremmøtte presentert to prosjekter som man kanskje ikke trodde var mulig å lykkes med i Vesterålen. Reiselivsmotor Bengt Jaegtnes som med Discover Arctic har gjort stor suksess med å utvikle vinterturismen i Vesterålen, delte sine erfaringer og tok i mot spørsmål fra et nysgjerrig publikum.

Det gjorde også produksjonsselskapet Deadline Media. De nærmer seg tittelen Nord-Norges største kommersielle selskap i sin bransje, har i mange år produsert for TV2 og gjorde i fjor høst stor suksess med sin reklamekampanje for Bodø kommune. Hovedkontoret ligger på Sortland, og daglig leder Stein-Inge Pedersen og kreativ leder Caroline Meier fortalte 70 lydhøre vesterålinger om sin vei opp og frem, og sin suksess på sosiale medier.

VOL kan rapportere om at stemninga på Ekspedisjonen var svært god og at #lillefredag for mange unge vesterålinger etter hver blir til fredag.

#lillefredag skal arrangeres første torsdag i hver måned frem til sommeren.