For et par år siden begynte bedriften å utvikle sin egen tran, et helt nytt produkt. I februar kom de første tranflaskene med torsketran Omega 3 fra Vesteraalens ut i butikkhyllene, både i Vesterålen og andre steder i landet.

Men det er fortsatt mange butikker både lokalt og nasjonalt som ennå ikke har den i hyllene. Det jobbes med det kontinuerlig.

Godt mottatt

- Vi synes tranproduktene våre har blitt godt mottatt. I tillegg til tran på flaske produserer vi også i sachè (stickpakninger med flytende tran), som er dagsdoser med flytende tran, forklarer hun.

Det unike er at Vesteraalens selv har hånd om hele produksjonsprosessen, fra fisken tas opp på mottaket på Andenes og til leveren blir tatt vare på og blir til tran i fabrikken på Sortland. Ifølge Bolstad går det knapt et døgn fra leveren tas ut av fisken til den er i produksjon.

I administrasjonen og produksjonen er de totalt om lag 25 ansatte i Vesteraalens på Sortland. I tillegg kommer mottaket på Andenes som de eier 50 % av sammen med det portugisiske selskapet Rui Costa & Saous e Irmâo.

Krevende jobb

- Drikker du tran selv?

- Ja, selvfølgelig, sier hun overbevisende.

Lokalt i Vesterålen og Lofoten samarbeider de med Jakobsen Engros, som igjen kjører varene ut i de ulike dagligvarebutikkene.

- Det er en veldig stor og krevende jobb når et helt nytt produkt skal inn markedet. Vi synes det har gått bra så langt og er tilfredse med responsen vi har fått på trana vår, sier Bolstad.

Hun forhandler og gjør avtaler med sentrale aktører som Norgesgruppen, men selger også tran i bulk til både USA og Kina. Bolstad har arbeidet med eksport i rundt 20 år, men har ikke tidligere eksportert tran.

- Jeg har erfaring fra fiskeeksport, men det er første gangen jeg selger tran, sier hun.

De er to som arbeider med å selge inn trana, hun tar seg av den nasjonale og den internasjonale biten mens Timea Gergely forestår lokalt innsalg og tar seg av rutinene rundt eksportsalget.

Bolstad legger ikke skjul på at det har vært, og fortsatt er, veldig mye jobb med å selge inn og distribuere produktene.

- Sånn er det bare, man må være tålmodig og gjenta salgsargumentene mange, mange ganger. Vi har god tro på dette produktet og målet vårt er å selge 500.000 enheter av de to produktene i løpet av 2013, sier hun optimistisk.