– En god historie, som bygges opp år etter år, selger godt. Omtalen av skreien har vært eventyrlig i år, konstaterer Norges sjømatråd sin fiskeriutsending for Tyskland og Polen, Kristin Pettersen.

Satser i Tyskland

Det tyske markedet har vært ett av satsningsområdene for Norges sjømatråd, og skreisalget har økt med 30 prosent fra i fjor til i år. I løpet av de siste årene er skrei blitt et etablert begrep. Du finner skrei på tyske restaurantmenyer, i matblader og i gigantmagasiner som Stern.

– Nøkkelen er markedsføring av skreiens norske opphav. Uten den gode historien om skreien, som inkluderer tradisjonen og forvaltningen, uten de autentiske møtene med mennesker og den fantastiske naturen, hadde ikke dette vært mulig, slår hun fast.

De små historiene

I den foreløpige oppsummeringen av skreisesongen 2014 retter Kristin Pettersen derfor en stor takk til de mange bedriftene og enkeltmenneskene som har vært med på å løfte skreien ut i verden, blant annet til Tyskland.

– Det betyr noe når en tysk stjernekokk får spise skrei med en norsk familie på Myre, eller får skjære torsketunger i konkurranse med lokale ungdommer. Selv om stiv kuling sørget for at det ikke ble skreifiske i Lofoten, gjør møter med blide og åpne mennesker at alle drar hjem med en god følelse og enestående opplevelse. Kokker og journalister vi har hatt på besøk har opplevd at alt fra flybesetning til lokalsamfunn strakk seg for at de skulle få skrei og at vi skulle komme oss frem. Sånt gir gode historier å ta med hjem, sier Pettersen og nevner noen av de mange i Lofoten og Vesterålen som bidro:

Takker alle som hjalp

– Takk til trandamperiet som har gitt oss nydampet tran og røkt rogn, og til fiskeren som dro ut med journalisten på slep. Takk til mottaket som tok vare på skreien fra dagen før. Slik fikk vi vist frem prosessen med å pakke skrei med kvalitetsmerke, mens kulingen ulte utenfor fabrikken. Jeg vil også takke verter og vertinne som ikke ble nervøse, selv om de tar imot kokker med Michelin-stjerner i fleng. Flyvertinna på Widerøe, som hjalp oss med å få det alt for store TV-utstyret til Svolvær, fortjener også en takk. Det gjør også hotell og reiselivsbedrifter i Lofoten og Vesterålen for all smidighet. Mange i Lofoten og Vesterålen er nevnt, flere sikkert glemt. Det som i alle fall er sikkert er at de tyske journalistene og kokkene aldri glemme. Og det vil merkes også i sesongene som kommer, avslutter Kristin Pettersen.