Vedtaket bunner i at den oppsatte skoleskyssen for elever med skolevei under fire kilometer ikke har plass for flere elever, uten at det blir satt inn ekstra ressurser, noe som betyr økte utgifter for kommmunen. Kommunen frykter at det kan komme flere krav om skyss, dersom man først sier ja til noen av elevene som ligger i grenseland hva antall kilometer til skolen angår. Nå ligger saken hos Fylkesmannen.

Les også: Får ikke skoleskyss

Skyssgrense på 2km

I Bø har det fra langt tilbake i tid vært praktisert en skyssgrense på 2 km for alle elevene i grunnskolen. Dette betyr at alle elevene som bor mer enn 2 km fra skolen blir godkjent av kommmunen i skyssweb. I og med at elever med avstand fra hjemmet på mellom 2 og 4 km ifølge loven ikke har rett til skyss, er ekstra kostnader for disse elevene et kommunalt ansvar i de tilfeller der kommunen innvilger skyss. På grunn av at elever følger allerede oppsatt transport, har praksis vært uproblematisk.

Nordland fylkeskommune opplyser at det inneværende skoleår er slik at skyssbehovet og organiseringa av skyssen til Søberg ikke har plass til de fem elevene. Det må dermed settes opp egen skyss. Avstanden fra Straume skole til Storhaugen er på grensen til 2 km, alt etter hvor det måles. Merkostnaden for Bø kommune vil være kr.46 000 ved å innvilge skoleskyss, heter det i en saksutredning fra kommunen til Nordland fylkeskommune.

Krever skoleskyss

I en av henvendelsene fra foreldre til kommunen vises det til at i opplæringsloven kapittel 7 er det beskrevet elevers rett til skoleskyss. Elever som har skolevei som ansees som særlig farlig eller vanskelig kan gi rett til skoleskyss uten hensyn til veilengde.

Skoleveien etter passert rundkjøring har ingen fotgjengeroverganger og heller ikke gang og sykkelsti. Veien er såpass smal at en spesielt på vinter og mørketid må stoppe opp for å passere motgående trafikk (hvis du er bilist og iallefall hvis du går). Strekningen inneholder heller ikke fartsdumper og kan ikke ansees som oversiktlig.

I sesongen til skårvågfisk er det utstrakt trailervirksomhet (minimum tre pr.dag) og disse kjører ofte tilbake ved skole tidens slutt. Skoleveien er dårlig opplyst i mørketiden og det er vanskelig å se elevene på skoleveien. En del bilister holder høy fart og det kan oppstå mange farlige situasjoner. Veien går altså fra Straume skole og til Storhaugen og det finnes ingen alternative veier.

Veien er ekstra trafikkert på fredager da det er en del helgebesøkende. Det er vanskelig å gå helt ut av veien ved møtende trafikk, da veien er smal. Skoleveien har også punkter med skarpe svinger. Veien inneholder 10-12 sideveier. Når vårt barn skal krysse veien for å gå til bolig, er det uoversiktlig sving der det kommer motgående trafikk. Og det kreves at skoleskyssen blir opprettholdt og at elevene kan følge allerede oppsatt skyss.

Opprettholder vedtak

Kommunen anfører overfor fylket at de opprettholder sitt vedtak om kutt i skyssen:

"Hastigheten på veistrekninga er 50 km t Det er gang og sykkelvei fra skolen og til rundkjøringa. Det er også fotgjengerovergang der. Etter rundkjøringa er det ingen av delene

I gjeldende trafikksikkerhetsplan vedtatt i 2011 er den aktuelle veistrekningen ikke definert som spesielt farlig. I følge teknisk avdeling i Bø kommune er det ikke registrert at det har oppstått trafikkskader på strekningen. Også politiets vurdering er at det ikke er en strekning som skiller seg ut på noen måte. Det basert på meldinger som er kommet til politiet og på ulykkesfrekvens.

Den smaleste delen av veien var tidligere (før trafikksikkerhetsplanen ble vedtatt) ei bru mellom T-krysset og fylkesvei 820.Denne brua er nylig utbedret og gjort vesentlig bredere.

Lav årsdøgnstrafikk

Når det gjelder trafikkmengde, så har Bø svært lav årsdøgnstrafikk på hovedveiene. Sideveier som veier til Skårvågen, har bare en svært liten andel av trafikken på hovedveiene. Det er riktig at Skårvågen Fisk har en god del trailervirksomhet i vintersesongen. Dette er anslått til ca. tre pr. dag, og dette kan foregå når elever kommer hjem fra skolen. Veien fra T-krysset har slik det opplyses i klagen en veibredde på 3,4 meter, men har samtidig nedsatt fart til 50 km t.

Skolen har som en del av undervisningen arbeidet med trafikksikkerhet, bla opplæring i å krysse vei, hvordan de skal se til høyre og venstre før de går over veien. De har også opplæring/informasjon om refleksbruk.

Skolen anbefaler ikke at elever i småskolen benytter sykkel til skolen, men dette er et forhold som foresatte bestemmer".