– Det blir ikke riktig å sammenligne Ryggedalstunnelen, som er bygget i 1980, med helt nye tunneler. Den ble bygget i en helt annen tid, med helt andre sikkerhetskrav, presiserer han.

Flere VOL har snakket med har uttrykt at de synes tunnelen er ubehagelig å kjøre i, både på grunn av dårlig belysning, manglende veimerking og at den generelt er for smal.

Sjåføren har ansvar

I forrige uke fortalte BLV om en kvinne som fikk hele siden av bilen revet opp i tunnelen. Hun mener at fjellgjennomkjørselen er trafikkfarlig og kalte den en felle. Jørgensen har registrert hendelsen, men er usikker på om det er tunnelen som har skylden.

– Det er litt rart å skylde på tunnelen. Til syvende og sist har vi som sjåfører, enten det er oss selv eller de vi møter, et ansvar når vi kjører, sier han.

Kostbar affære

Når det gjelder tunnelens mangler, understreker Jørgensen at den står høyt oppe på lista til vegvesenet.

– Vi har allerede gjort omfattende arbeid og har gjennomført bergsikring, rensa fjellet og gjennomført frostsikring. Det neste som skal skje er en stor oppgradering i henhold til forskriften, sier han.

– Hva innebærer det?

– Det handler om å oppgradere elektroanlegget og sikkerhetsutstyr, som for eksempel nødtelefoner. Vi snakker om en oppgradering som koster flere titall millioner kroner, sier han.

Nasjonal transportplan

Når dette skjer, er derimot usikkert.

– Siden Ryggedalstunnelen ligger på en fylkeskommunal vei må det inn på Nasjonal transportplan slik at det kan bevilges penger. Når det eksakt skjer er vanskelig å si, men vi håper at det kan skje noe i løpet av de neste fire årene. Tunnelen har høy prioritet, sier han.

Flere har klaget over at den er for smal og ikke har midtstripe.

–Den er ikke smalere enn den skal være. Årsaken til at det ikke er midtstripe er at tunnelen er under 6,5 meter bred, som er minstekravet for veimerking, slår han fast.

Høyt prioritert

Når det gjelder lysene har ikke de blitt skiftet siden den ble bygget, med unntak av utskiftinger av armatur.

– Lysene er de samme foreløpig, men det kan hende at de blir skiftet ut etter hvert, sier han.