– Det har vært vår beste sesong siden oppstarten i 2007, sier Ian Robins.

Han eier og driver driftselskapet Ringstad Sjøhus sammen med samboeren Ann Karina Jakobsen. De to er strålende fornøyd med årets vintersesong-tall, som er en tredobling sammenlignet med fjoråret. Vintersesongen strekker seg for øvrig fra midten av januar til midten av mars.

– I fjor hadde vi 334 gjestedøgn. I år har vi hatt 915, opplyser Jakobsen.

Utenlandske turoperatører Ringstad Sjøhus forbedrer tilbudet: Har gått til innkjøp av RIB-båt for å bli mer attraktive Sjøhuset på Yttersiden på Ringstad i Bø, har lenge tilbudt en rekke ulike natur aktiviteter for fastboende og turister. Nå ønsker de å gjøre tilbudet enda bedre og har derfor i samarbeid med Lekven Arrangement og Galleri og Hildreland AS gått til innkjøp av en såkalt RIB- båt.

Ringstad Sjøhus har i flere år samarbeidet med en nederlandsk turoperatør, som flyr kundene til og fra Evenes.

– Økningen av turister derifra har vært stor. I tillegg har vi begynt å samarbeide med annen turoperatør, fra Sveits. De sender kundene sine til Tromsø med fly og deretter tar de Hurtigruta til oss. Begge disse samarbeidene har utgjort en stor del av bookingen vår i vinter, sier Jakobsen.

Alt i en pakke

Hun tror årsakene til den store økningen i hovedsak handler om et stadig større behov for vinteraktiviteter blant utenlandske turister. Og at mange nettopp velger Bø og Ringstad sjøhus tror både Jakobsen og Robins har mye å gjøre med at de har et variert tilbud.

– Mange kommer til oss fordi vi har alt i en pakke. Vi tilbyr blant annet Nordlyssafari, ørnesafari, fotokurs, lokal sightseeing, hvalsafari fra Andenes, Inga Sami Siida og flere sightseeingturer, forteller Robins.

– De aller fleste turistene våre kommer fra Nederland, Frankrike og Sveits. Vi har få språklige utfordringer siden både jeg og Ian snakker flytende engelsk og tysk. Det er nok en fordel. Vi har hatt noen språkutfordringer med franske turister, men har løst det ved å hente inn personer som kan fransk, opplyser hun.

– Utrolig trivelig betjening Viste frem Vesterålen Inga-Sami-siida og Ringstad Sjøhus fikk profilering i beste sendetid på tysk tv.

Hva sier så kundene om Ringstad sjøhus? En god pekepinn på responsen får man ved å ta en titt på Booking.com, nettsiden der man både kan bestille og vurdere overnattingssteder over hele verden.

«Utrolig trivelig betjening, nydelig beliggenhet, nærhet til mange aktiviteter og fantastisk god mat!!», er det en besøkende som skriver. «Fantastisk beliggenhet, personale, mat og service. Hvilken perle av en opplevelse, skriver en annen.

Ifølge Jakobsen legger de stor vekt på at kundene skal være fornøyde.

– Tilbakemeldingene fra turistene som er her handler ofte om at de er godt fornøyde med vertskapet. Vi strekker oss langt for at alle som kommer hit skal få en god opplevelse. Siden vi begge er med å guide, blir vi godt kjente med flere av dem. Vi kommer rett og slett tett på kundene våre, sier hun.

Lokale besøkende

Men det er ikke bare utenlandske gjester som dukker opp på sjøhuset. Det gjør også flere bøfjerdinger og vesterålinger for øvrig.

– I sommersesongen er det mange lokale innom. Da har vi faktisk 150 middager hver dag, noe som er ganske mye, smiler Robins.

– Det er veldig hyggelig at folk i Bø og omegn også benytter seg av tilbudet vårt, supplerer Jakobsen.

Selv om vintersesongen er forholdsvis kort, legger ikke Jakobsen og Robins skjul på at det har vært særlig hektisk i år.

– Vi har jobbet natt og dag, men det har vært artig og vi synes det er stas med så mye folk. Akkurat nå har vi et lite pusterom før sommersesongen tar til i mai. Da skal vi også bevilge oss en liten ferie, smiler Jakobsen.

Tror på sommerekord

Ringstad Sjøhus består av totalt ni boenheter, der de i utgangspunktet er plass til to personer i hver. På grunn av stor pågang har de måtte leie inn ekstra feriehus for å kunne huse alle. Totalkapasiteten er på 26 personer.

Hvilke forhåpninger har de så foran sommersesongen som er like om hjørnet?

– Vi tror det blir ny rekord da også. Vi er allerede fullbooka, sier Robins.

– Nå har vi allerede begynt å booke til høsten og håper på mye folk da også, føyer samboeren til.

Legger igjen mer penger

Vinterturistene legger igjen mer penger på Ringstad Sjøhus enn hva som er tilfellet med sommerturistene.

– Det har blant annet å gjøre med at vi har flere tilbud og at de fleste benytter seg av disse. Sommerturistene er mer ute og farter på egenhånd og spiser for eksempel ofte måltidene andre steder. Mesteparten av de vinterbesøkende har fullpensjon og inntar alle måltidene sine her, sier Jakobsen, og legger til at majoriteten av gjestene er fra 40 år og oppover.

Pusser opp

Både sommergjester og andre besøkende som avlegger sjøhuset en visitt i nærmeste fremtid, vil få oppleve et delvis nyoppusset hovedbygg. Arbeidet har allerede pågått en stund.

– Vi pusser opp resepsjonen og restauranten. I tillegg har vi oppgradert husene litt underveis i vinter. Med så mye folk inn og ut gjennom lengre tid, blir det fort slitasje. Vi ønsker å gjøre det litt triveligere, slår hun fast.

Vil ha mer helårsaktivitet

Hva så med fremtiden? Hvilke planer har de for Ringstad Sjøhus?

– Vi ønsker mer naturaktiviteter hele året, samtidig som målet er å redusere tallet på fisketurister. Det er hovedmålet vårt, slår Ann Karina Jakobsen fast.