Mange ble nok overrasket over at et hurtigruteskip lå til kai ved Kartnesbukta. En som derimot ikke ble overrasket er kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege.

– Fram er et ekspedisjonsskip og følger ikke vanlig rute. Derfor legger de turen innom ulike steder ved kysten, forteller han til VOL.

Tredje gangen

Ifølge havnesjef i Øksnes kommune, Jon Danielsen, er det tredje gangen Fram legger til kai i Kartnesbukta.

– Skipet var her også i 2015 og 2013, så vidt jeg husker. Det er for øvrig 185 personer om bord, opplyser han.

Danielsen synes det er ekstra gøy at en såpass sagnomsust båt tar turen innom Øksnes.

–  Absolutt. Det er litt artig at en såpass stor båt legger til kai i en fiskerihavn, sier han.

Ut i verden

Artig synes også mannen, som i ordets rette forstand, faktisk la båten til kai, kaptein Raymond Andre Martinsen.

–  Vi seiler ofte innom nye steder, men vi har en fast rute og til Antarktis og nordsida av Svalbard, forteller han.

Når Fram seiler fra Svolvær onsdag, blir det lenge til skipet returnerer til Norge og ikke minst Myre. Det neste halvåret skal båten gå i den såkalte Nordvestpassasjen og setter kursen mot Jan Mayen, Island, Grønland og Svalbard. Etter hvert blir det enda mer eksotisk.

–  Etter at vi returnerer til Jan Mayen og Grønland går turen til Bergen. Og så går vi til Afrika, Ny Guinea, Amazonas, Brasil og Uruguay, før vi seiler inn i Arktiske strøk, før det blir Stillehavet, Panama, Costa Rica, USA og Miami, forteller han.

Opplevelser

De fleste passasjerene ombord på ekspedisjonsskipet Fram, deltar på ulike typer aktiviteterer når de er på land. Myre var intet unntak.

– Noen har vært ute med båt og andre på fjelltur. Passasjerene er med på mye forskjellig for å utforske og oppleve naturen, sier han.

Artig med Myre

Johansen er vant til å manøvrere Hurtigruten i ulike farvann og til og fra ulike destinasjoner. Å plukke ut et favorittreisemål eller en destinasjon, synes han er vanskelig. Men Vesterålen kommer om ikke annet høyt på lista.

– Det er gøy å reise fra pol til pol. Å være kaptein på Hurtigruten er interessant fordi man er innom så mange ulike steder. For hvem er det egentlig som legger til kai på Myre med en så stor båt? Det er faktisk en opplevelse både for oss og passasjerene, sier Raymond Andre Martinsen begeistret.

Spesialdesignet

MS Fram ble bygget i 2007 med ett mål for øye, nemlig å gi gjestene unike og nære opplevelser av natur, fugle- og dyreliv. Skipet er spesialbygget med det formål at det skal være et effektivt ekspedisjonsskip. De store dekkene gir adgang helt fram mot baugen. Ellers er skipet spesialdesignet for å seile trygt i polare farvann, og både sikkerheten om bord og teknologien som brukes er av høy standard.

Blant annet har vi et system som tegner sjøkart ettersom vi seiler med en framoverskuende sonar. Dette er knyttet til et system som lar oss utveksle denne seilingsinformasjonen (crowd sourcing) med andre ekspedisjonsskip slik at vi hjelper hverandre med å gjøre seilasen sikrere, heter det blant annet skipets hjemmeside.