Odd Einar Sørensen kommer fra Ballstad, hvor familien hans har vært tørrfiskprodusenter i generasjoner. Kunnskapet derfra har han tatt med seg til yttersida av Vesterålen, hvor han henger fisk i Steinesjøen, Nordahlstranda og Fjærvollstranda.

Hobbyen har for lengst blitt til en heltidsgeskjeft. Selskapet Stocco AS doblet i fjor omsetningen, fra 12 til 25 millioner kroner. Driftsresultatet ble også doblet, fra 1,2 millioner kroner i 2015 til 2,4 millioner kroner i 2016.

– Fjoråret var bra, og vi var heldig med kvaliteten på tørrfisken. Råvarekostnadene var høye, men vi fikk også høyere priser for ferdig vare. Litt ekspansjon hadde vi også, sier Sørensen til VOL.

Komplisert

Stocco har et samarbeid med Gunnar Klausen ANS, men henger også fisk fra eksterne aktører både i og utenfor Bø. Hvor mye, vil ikke Sørensen ut med.

Det er ingen enkel bransje å drive i, men Sørensen konstaterer fornøyd at både fjorårets og årets fisk er av god kvalitet.

– Produksjon av tørrfisk er komplisert. Jeg vraker fisken selv, men det er ikke lett å bli klok på hva som er best og ikke. Det er veldig mange faktorer som spiller inn. I år er det generelt sett et godt år for tørrfisknæringa, forteller Sørensen – som sier at 2017 også ser ut til å bli et bra år.

– Kvaliteten på fisken er like bra som i fjor. Vi ligger an til å få enda større omsetning i år, sier Sørensen, som for tiden er i full gang med sortering av årets tørrfisk.

I sesong har han 20-30 stykker i arbeid, nå er de åtte som jobber med sortering.

Nettbutikk

Stocco produserer også varer til Frahavet AS, et annet selskap som Sørensen står bak, etablert i 2015. Gjennom nettbutikken frahavet.no selger han førsteklasses råvarer fra Bø til folk over hele landet.

– Mens Stocco er konsentrert mot Italia, driver Frahavet med salg i Norge. Målet er å jobbe mer med produktutvikling, design og innovasjon innen tørrfisksegmentet her til lands.

I nettbutikken får du kjøpt tørrfisk i alle varianter, boknafisk, klippfisk og hvalkjøtt.

– Produktene våre er helt unike. Blant annet så selger vi nå klippfisk som vi tørker ute på brett. I dag produseres det meste av tørrfisken inne, mens vi gjør det på gammelt vis. Det gir et helt usedvanlig godt produkt. Vi har hatt prøveprodusjon i år, og vi kan si det slik at de som har kjøpt det til nå – de vil ha mer, sier Sørensen.

– Også boknafisken er veldig populær, legger han til.

Skal utvikles videre

Nettbutikken retter seg mot privatmarkedet, og Sørensen forteller at han har salg hver eneste dag. Produktene blir pakket og sendt med posten.

– Dette er produkter som mange har vanskeligheter med å få tak i. Her kan de enkelt bestille det på nett, sier han.

Sørensen har spennende planer fremover, men vil ikke røpe alt. Men han er klar på at Frahavet skal utvikles videre. Selskapet hadde en omsetning på 5,9 millioner kroner i 2016, mot 2 millioner året før. Driftsresultatet økte med 400.000 kroner, og endte på 974.000 kroner i fjor.

– Her skal vi sette inn store ressurser på markedsføring, produktutvikling og design den kommende tida, sier han.