– Jeg mener at en hver kommune bør ha et eget øl, sier Pedersen til VOL.

Mandag kveld postet Pedersen et innlegg på Facebook som fikk mye oppmerksomhet. Der kunne man nemlig se en ølflaske med navnet BØL og som hadde bilde av ordføreren på etiketten.

Flaskene fikk han i forbindelse med 60-årsdagen i fjor og var først og fremst ment som en morsom og uformell gave.

– Hensikten med innlegget var å skape litt blest om at jeg ønsker at Bø skal få eget øl. Jeg tror det vil være god markedsføring for både kommunen og regionen. I tillegg tror jeg at et Bø-øl vil bidra til å skape identitet og gjøre merkevaren Bø tydeligere. Det finnes en rekke steder og regioner i Norge som har eget øl allerede, understreker han og viser til Lofotpils som eksempel.

– Min tanke er at et eget Bø-øl vil bidra til å gi kommunen et ekstra løft og en ekstra spiss. På den måten blir vi lagt merke til i større grad, legger han til.

Skal fremheve kommunen

Pedersen understreker at det slett ikke er meningen at han selv skal være avbildet på etiketten til et fremtidig Bø-øl.

– Dette skal ikke være et ordfører-øl, men et øl som skal fremheve kommunen, sier Pedersen.

– Men det er kanskje ikke så mange steder der et øl har blitt initiert nettopp av ordføreren?

– Det kan nok stemme, men liker å sette i gang ting og synes at dette er en god ide. Dessuten skal jeg ikke legge skjul på at jeg er ganske glad i øl selv og foretrekker det fremfor vin, humrer han.

Ingen kommunale kroner

– Hvem skal betale for dette? Er det noe kommunen skal tjene penger på?

– Dette er ikke i kommunens regi og det skal derfor ikke brukes en eneste kommunal krone på prosjektet. Dersom kommunen hadde tjent penger på et slikt prosjekt ville det dessuten vært i strid med lovverket. Hensikten er at produsenten som etter hvert lager ølet tar kostnadene. Og så kan det eventuelt tenkes at de får etablererstøtte til prosjektet også, sier han.

Kontakt med ølprodusenter

For Pedersen har allerede vært i kontakt med flere ølprodusenter. Selv om han ikke ønsker å gå i detaljer, legger han ikke skjul på at prosessen har kommet ganske langt allerede.

– Jeg er i dialog med noen som ønsker å starte med ølproduksjon i Bø og Vesterålen. Det er ikke en etablert kjede, uten at jeg vil gå i detaljer, sier han.

Om det potensielle Bø-ølet skal lages fra grunnen av eller om det blir et samarbeid med en eksisterende produsent, er likevel ikke avgjort.

– Det beste vil jo være om dette blir et unikt øl med en spesiell og særegen Bø-smak, men det er noe det jobbes med. Jeg tror uansett at vi kommer til å få se Bø-øl om ikke så lenge, sier han.

- Kan ha noe for seg

En som synes at ideen til Pedersen er spennende, er omdømmeekspert og rektor ved Høyskolen i Christiania, Trond Blindheim.

– Dette kan virkelig ha noe for seg. Jeg tror at ordføreren i Bø er inne på noe her, sier Blindheim.

Ifølge eksperten finnes det flere eksempler på at øl har mye å si for mange og viser blant annet til situasjonen i vinter da Rema 1000 ville fjerne Mackølet fra butikkhyllene.

– Omsetningen gikk ned, de mistet mange kunder og fikk problemer med omdømme, sier han.

Omdømmeekspert Trond Blindheim tror at Sture Pedersens ide om å få til et eget Bø-øl, ikke er så dumt tenkt med tanke på markedsføring. Foto: NTB Scanpix

Har stor betydning

Blindheim mener at øl kan være merkevarebyggende og bidra til å gjøre steder og regioner mer kjent.

– Vi ser særlig på Vestlandet og i Nord-Norge at øl har stor betydning, og gjerne i forbindelse med fotball. Og det viser seg også at mange foretrekker også det lokale og kortreise ølet. Øl er ofte forbundet med tradisjoner og visse steder av landet. Samtidig vil det ta tid før et øl blir særlig forbundet med sted. Her må det også tenkes langsiktig, sier han.

Må smake godt

Men Blindheim understreker at det særlig er en faktor som må være på plass for at et eventuelt Bø-øl skal fungere og bli en suksess for kommunen.

– I dag er folk vant til så mange ulike typer med øl og har nok blitt mer kresne. Det vil derfor være avgjørende at ølet kan konkurrere på smak, slår Trond Blindheim fast.