– Når det er for lite penger som skal fordeles, gjør det vondt uansett hvor du kutter, sier Kurt Jenssen (Sp), for mange primært kjent som varaordfører og kommunepolitiker i Hadsel. Denne uka er han i fylkestingsmøte i Nordland. Senterpartiet har der gått sammen med KrF, Ap og SV om blant annet å flytte penger fra oppgradering av Ryggedalstunnelen i Bø over til sykkelveiutbygging på to strekninger.

– Det er en rød tråd gjennom de siste års budsjetter at vi prøver å prioritere de myke trafikantene, blant annet på gang- og sykkelveier. Prosjektet i Lofoten var klart, og lå inne i det første budsjettforslaget, men ble så tatt ut, sier Jenssen om hvorfor de velger å flytte penger i denne planperioden, fra Ryggedalstunneloppgraderinga til sykkelveiutbygging.

Høyre reagerer

Flere politikere reagerer på dette. Utover forslagsstillerne, er det ingen av partiene som i utgangspunktet ønsker å finansiere sykkelveiene på denne måten. Høyres gruppeleder Beate Bø Nilsen sier de også ønsker å bevilge penger til de aktuelle sykkelveiene, men de vil ikke ta penger fra tunneloppgraderinga for å gjøre det.

– Høyre hadde et helt annet forslag, der vi ønsker å finansiere dem annerledes. I vårt budsjett har vi dreid midlene til det som er lovpålagt: skole, utdanning, samferdsel. Vi har trukket ned på midler som ikke er lovpålagt, for eksempel ønsker vi ikke å bygge ny vgs. i Bodø, og ikke Fylkeshuset.

Nilsen mener det ikke er tvil om at tunnelen trenger oppgraderinger, og er skeptisk til at midlene er halvert.

– Jeg syns det er veldig synd, når vi vet at dette er eneste veien inn til Bø i Vesterålen, og så får man en slik forskyving. Det er ikke noe særlig.

Forslaget ingen liker

Utover forslagsstillerne, er det liten entusiasme for å flytte penger fra tunneloppgraderinga til sykkelveiene. Så godt som alle partiene ønsker sykkelveiene utbygd, men de vil ikke finansiere den slik. Mens Høyre vil kutte både i drift og til flere av tiltakene nevnt i forrige avsnitt, vil for eksempel Rødt selge kommunale aksjer.

MDG og Venstre går sammen om et nytt forslag for å få finansiert veiene på annet vis. De støtter ikke kuttene, ifølge MDG-politiker Bent Bakkan.

– Jeg kommer uansett til å stemme mot forslaget fra posisjonen, sier han, og lover å stille spørsmål om hvorfor posisjonen vil fjerne penger fra tunnelsikring for å saldere for sykkelveiutbygging.

Det hører til sjeldenhetene at MDG og Frp stemmer sammen i saker relatert til vei og samferdsel, men torsdag, når saken behandles, vil det altså trolig skje i Nordland fylkesting.