Alarmsentralen på Vinje i Bø har vært gjennom noen runder med omstrukturering og ulike eierskap etter at kommunene avviklet sitt eierskap i 2009. Det siste kapittelet ble lukket i høst, da selskapet Veva AS gikk konkurs.

Historien om sentralen kunne sluttet der, hadde det ikke vært for at alarmsentralens største kunder, Østfold Sikkerhetsservice AS i Fredrikstad og Trygg Vakt AS i Tromsø, gikk inn og overtok boet.

Ryddejobb

Det nye selskapet heter Alarm 24, og eies av de to sikkerhetsselskapene med like andeler.

Daglig leder Jon Bøckmann erkjenner at det måtte ryddes kraftig i sentralens økonomi for å se en framtid i Bø.

- Ja, vi tok over ei skute med større lønnskostnader enn omsetning, så vi visste at utviklingen måtte snus og at det kom til å ta ei viss tid. Så vi gikk kraftig i minus første året, men i år regner vi med å tjene penger. Årsaken ligger i at vi har tilført sentralen flere oppdrag og at vi har gjort investeringer som sparer driftsutgifter, sier Bøckmann.

Vil doble

Fra en omsetning på rundt 2,5 millioner i 2014 regner han med at sentralen allerede i 2015 passerer fire millioner i omsetning. I løpet av tre til fem år er ambisjonen å ha doblet det tallet.

- Vi har jobba knallhardt eksternt for å få vinne kontrakter og flytte dem til Bø. Og jeg har tro på at det vil komme enda flere oppdrag til sentralen i Bø. Vi ser at det har blitt kjent i markedet at det er ny giv ved sentralen, og det vil nok trekke en del oppdrag.

Ønsket å være i Bø

Sentralen i Bø er den eneste FG-godkjente sentralen utenfor de etablerte kjedene som Nokas, Securitas osv. Det gjør den attraktiv for frittstående alarmselskaper som i dag er henvist til å kjøpe sine tjenester fra selskaper de strengt tatt konkurrerer med.

- Men hvorfor Bø? Hvorfor bygger dere ikke opp en egen sentral i Fredrikstad eller Tromsø?

- Vi kom borti Veva AS som kunder, og har erfaring med dem som jobbet der fra tidlig på 2000-tallet. Vi har alltid vært veldig fornøyde. Det har vært ærekjære folk som har gått veldig opp i jobbene sine. Det letteste hadde selvsagt vært å bare flytte til en annen sentral, men vi ønsket å bevare forholdet til Bø.

- Det er selvsagt flere ting i det. Det som til syvende og sist ble tunga på vektskåla var nok Sture ordfører. Han har jobba som en helt for å legge ting på plass, ikke minst at lokalene er der og at de ansatte er på plass. Han har trykka hardt på, for å si det sånn. Han ser ingen hindringer, bare løsninger. Man kunne bare glemme å hatt et sånt møte med ordføreren i Fredrikstad, for å si det sånn, ler Bøckmann hjertelig.

- Det at folk er positive, at de stiller opp for oss, at det faktisk legges to pinner i kors, er viktig. Sånt kan vi ikke ta for gitt.

Rekrutteringsutfordringer

Men han ser at det også kan være utfordringer i å drive på en plass som Bø.

- Tilgangen på arbeidskraft vil være en faktor. Jeg tror vi selv først og fremst har en jobb å gjøre med å bevise at vi er en stabil og god arbeidsplass, men på sikt vil det bli viktig for oss å rekruttere nok kvalifiserte ansatte. I dag har vi 9- 10 ansatte, men det kan i løpet av få år ha doblet seg. Og jeg tror at mange av de vi kommer til å ansette i årene som kommer, er folk med helsefaglig utdannelse. Ny omsorgsteknologi gjør at slike sentraler får viktigere oppgaver, der sentralene også vil måtte håndtere pasientopplysninger og gjøre vurderinger som i dag gjøres inne på sykehjemmene, spår Jon Bøckmann.