Passat har vært i produksjon siden 1973, og har dermed fått prege familielivet langs norske veger i en mannsalder. Siste utgave tar godt vare på den arven. Plass, plass og atter plass synes å ha vært mantraet under utviklingen. Her skal man trives både som forsete- og baksetepassasjer. Eller hund i bakskotten, for den del.

Merkes godt

Akselavstanden er økt med åtte centimeter fra forrige modell. Det høres ikke veldig mye ut, men slike små endringer gir rom for det lille ekstra i kupeen, noe som spesielt merkes i baksetet. I tillegg har man i stasjonsvogna økt bagasjeromsvolumet med nesten 50 liter, til hele 650 liter. Sånt er aldri bortkastet når familien skal ut på tur.

Stor, men lettkjørt

Og den turen må gjerne være lang.

SAs tur rundt Bø ga inntrykk av en lettkjørt milsluker. Den er lettere enn forgjengeren, men du merker at Passat fortsatt er en ganske stor bil når den hives gjennom svingene i Skjerfjorden. Den vil gjerne overstyre litt, men ikke på en ubehagelig måte.

Den toliters TDI-motoren på 150 hester bidrar også til det lettkjørte inntrykket. Her er det moment i massevis, og når kraften distribueres via VWs automatgirsystem DSG blir totalopplevelsen en fryd. Om det er nødvendig med F1-paddler på rattet for ytterligere sportslig giring er jeg usikker på, men jeg liker det. Veldig.

Må ha det

En annen gizmo som bare må nevnes er oppvarmet ratt. Hvordan i all verden har folk klart seg frem til nå uten denne innretningen? For min del viste det seg at rattvarme var koselig gjennom hele kjøreturen, og ikke bare under oppstart av kald bil. Jeg vil ha!

Snuser oppover

Dommen fra den nasjonale bilpressen går i samme retning. Bilen får skryt og høye terningkast over hele linja, og en europeisk motorjournalist-jury har er allerede kåret den til ”Arets bil 2015”.

Flere av anmelderne mener den på ny definerer klassen, og at den etter hvert begynner å snuse på konkurrenter i et høyere prissegment, både hva kjøreegenskaper og materialkvalitet angår.

Tøff konkurranse

SAs konklusjon er at en traust og folkelig bilmodell har tatt et trygt steg videre mot fremtiden. I vesterålsmarkedet vil den konkurrere mot modeller som Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Insignia og lignende familiebilkonsepter både som stasjonsvogn og sedan.

Men først og fremst konkurrerer de tradisjonelle stasjonsvognene mot den nye klassen av små SUV-er som de siste årene har toppet salgsstatistikken i Vesterålen.

For den som ønsker seg ny Passat med firehjulstrekk er det 2016 som er året. Da vil den også komme som ladbar hybrid, såkalt GTE-versjon med over 200 hester.