En gründergruppe på syv personer står bak en forretningsidè basert på å samle enkeltmannsforetak og småbedrifter under et felles navn, et merkenavn, et varemerke.

Kjærlighet til det lokale

Gruppen har registrert varemerket «Lovelo».

- Navnet er et uttrykk for lokale produkter fra Vesterålen og Lofoten. En utvidet tolkning er kjærlighet til Vesterålen og Lofoten, og det som dette geografiske området har å by på, sier daglig leder Rune Eriksen i en pressemelding.

Gründergruppen tar nå et initiativ for samling under dette merkenavnet og varemerket på en felles portal, et kjøpesenter på nett hvor deltagende bedrifter får anledning til selge sine produkter i nettbutikker.

Merkenavnet/varemerket blir bærebjelken i markedsføringen.

Satser lokalt og eksklusivt

Kjernevirksomheten søkes orientert mot det eksklusive, unike, særegne og spesielle som ikke masseproduseres i fabrikk, som en kanskje ikke finner andre steder.

Produktene skal ifølge gründerne være folkelige, vekke følelser og ha en lokal historie, være bygd på tradisjoner, kystkultur og lokale sagn, typiske for vårt område. De skal også representere den storslåtte naturen i Vesterålen og Lofoten.

Samler alle under én paraply

Det finnes en rekke enkeltmannsforetak og småbedrifter i Lofoten og Vesterålen som selger glassprodukter, keramikk, heklede og strikkede produkter, smykker, klær, husflid, treskårne produkter, mat, håndmalte produkter, hygieneprodukter, bilder, kunst, med mere, alt sammen med førsteklasses lokal vri.

Det er alle disse Lovelo AS nå vil presentere.

- Produktene gjenspeiler gode følelser, varme, kjærlighet og omsorg, nærhet, at vi bryr oss, at vi har et hjerte for plassen vi kommer fra, sier styreleder Jan-Are Paulsen entusiastisk.

Rett sted til rett tid

- Med varemerket og nettkjøpesenteret ønsker vi å løfte fram alle de utrolig flotte produktene som produseres hos oss. Alle som står bak har all mulig grunn til å være stolte av det de gjør. Vi vil gjøre dem alle til ambasadører for Vesterålen og Lofoten, sier Paulsen.

De tror nå at mange vil benytte anledningen til å starte med produksjon av flere nye produkter, på grunn av en tid hvor det er varslet ytterligere satsing på utvikling og innovasjon.

- Alt dette må markedsføres og selges. Vi tror at vi med vår forretningsidé på mange måter er på rett plass til rett tid, sier Paulsen.

Åpner i dag

Lovelo.no åpner i dag. Innledningsvis er tolv lokale leverandører på plass med tilbud, og ytterligere 20 har så langt meldt interesse for å delta.

Målet er å tilby kundene det de vil ha på en brukervennlig måte, med kvalitet i alle ledd. Det skal holdes fokus på brukervennlighet, tilrettelegging og mulighet for feedback og brukermedvirkning. Det skal være enkelt for både selger og kunde, enkelt språk, enkle forklaringer, enkle løsninger.

Særegne kvalitetsprodukter

De lokale leverandørene legger selv inn sine produkter. Lovelo AS kan være behjelpelig med å legge til produkter for de ikke er datavant.

- Vi tror markedet etterspør eksklusive særegne kvalitetsprodukter som ikke masseproduseres. Vi tror denne målgruppen ønsker å handle på en enkel måte, med rask levering. Forbrukerne har ulik betalingsvilje, tilgjengelighet og fleksibilitet. Fremtidens vinnerbutikker er de som tenker på brukeren først, noe vi er oppmerksomme på, sier Eriksen.

Kompetanse bak satsingen

Gruppen på syv personer som står bak Lovelo AS har omfattende bred erfaring og kan vise til gjennomgående høyere relevant utdannelse fra høyskoler og universitet.

De har spisskompetanse på alle områder innen netthandel, digital design og multimedieteknologi, nettmarkedsføring, lagerdrift og logistikk i forbindelse med nettbutikker, serverdrift, bedriftsledelse, konsulentvirksomhet, internasjonal handel, fysisk butikkdrift, forretningsutvikling, økonomi, regnskap, import, service og salg, konsument, samt informasjon og kommunikasjon.

- Øker omsetningen

- Enkeltmannsforetakene og småbedrifter i Lofoten og Vesterålen som vi tenker på som deltakende i vårt konsept finner du blant annet på salgsmesser. Bare et fåtall av disse er representert på nett med frittstående nettbutikker. Det dreier seg om småskala drift med begrenset omsetning. Når vi samler flere under “samme tak”, iverksetter vi nettverksbygging. Her vil deltagerne kunne trekke veksler på hverandre. Sammen blir vi sterke og skaper synergi, sier Eriksen.

Merkevarebyggingen vil være en svært viktig del av virksomhetens markedsføring.

- En sterk merkevare vil gi kjøpesenteret Lovelo og deltagende produsenter mange fordeler. Noen av disse fordelene er økt gjenkjøpsfrekvens, høyere prismargin, motstandsdyktighet mot konkurranse fra nye merker i kategorien og muligheter for attraktive vekstmuligheter gjennom merkeutvidelser, merkeallianser og lisensiater, sier Paulsen.

Netthandel kommet for å bli

På tampen av fjoråret, før jul ble vi oppfordret til å handle lokalt i stedet for på nett. Netthandelen er kommet for å bli, og omsetningen øker voldsomt.

Med Lovelo ønsker vi å snu den økende netthandelen til en fordel for de lokale produsentene, og det helt gratis. Alt de trenger å gjøre er å gå inn på Lovelo.no og fylle ut et skjema, så er de i gang.