For tre måneder siden stengte Berg Hansen sitt reisebyrå på Melbu, og flyttet all drift til Sortland. Linn Magnussen ville ikke være med på lasset, og nå er hun klar for å starte eget selskap: TravelMore. Med seg på laget har hun Asbjørn Klaussen. De er eier firmaet halvt om halvt.

Mens Magnussen har 20 år bak seg fra lederstillinger i reiselivsbransjen, har Klaussen erfaring fra salg og bedriftsreiser. Han har sagt opp sin salgsjobb i NorLense for å starte Travel More sammen med Magnussen. Han har førstehånds erfaring med bedriftsreiser, da store deler av hans tidligere jobb bestod i nettopp dette.

Les også: – Hadsel kommune må satse på reiseliv

Har troen

TravelMore har singnert avtale med reisebyråkjeden G-travel som har kontorer rundt om i hele verden. Fra nyttår blir G-Travel en landsdekkende kjede som skal etablere seg i flere store byer. Også Melbu.

- Bare det i seg selv er veldig bra, og sier noe om at det er flere enn oss som har troen på markedet her, sier Magnussen.

TravelMore skal dekke hele Midtre Hålogaland.

Les også: Hadsel kåret til Norges mest idylliske sted

Hvorfor velge byrå?

- Hvorfor skal man bestille reise gjennom byrå? Vil det ikke bli dyrere?

Magnussen smiler, og rister på hodet.

- Det koster ikke mer for kunden å bestille gjennom oss. Vi får provisjon fra reiseselskapet. Men det finnes mange fordeler med å bestille reiser gjennom et reisebyrå, og i flere tilfeller kan det også være besparende, sier hun.

Hun forklarer at hvem som helst kan gå på nettet og bestille seg en reise. Men reiselivsaktørene har en unik kunnskap og kompetanse, som kan være verdifull i reiseplanleggingen.

Les også: Vil lokke Lofoten-turister til Vesterålen

Direkteruter

De nyetablerte gründerne er alt i gang med å produsere egne opplevelsesreiser med direkteflyvninger fra Evenes. Magnussen tror det er her potensialet ligger; i å forenkle reisene for folk.

- Vi som reiseselskap setter opp direkteruter fra Evenes, som gir en kortere vei ut til resten av verden. Det er tidsbesparende, og ikke minst økonomisk besparende å slippe mellomlanding i Oslo, sier hun.

For tiden planlegges en direkteflygning til Praha i slutten av november, der man kan oppleve tenning av julegrana på det store julemarkedet.

Les også: Stadig flere etablerer bedrift i Vesterålen

Bedriftsreiser

Klaussen har mye reiseerfaring, spesielt fra Asia og Oseania. Han kjenner områdene godt, og gleder seg til å hjelpe andre som skal reise inn i landene.

- Det kan være godt å få hjelp til å planlegge en langdistansereise, både med tanke på visumer og mellomlandinger, sier han.

Han forteller at reisebyråene blant annet kan hjelpe til med å ordne visum og annet.

- Og så er det gjerne slik at man ikke ønsker å bruke tid på å planlegge reiser når man er i bedriftsærender. Man vil gjerne være effektiv og konsentrere seg om jobben.

Godt for regionen

Magnussen og Klaussen mener det er fint for Hadsel på mange måter, at det finnes et reisebyrå i området.

- Det genererer mye positivt for innbyggerne. Blant annet kan vi være med å utøve press på turoperatører og flyselskaper, slik at de setter opp direkteruter fra Evenes, sier Magnussen.

Hun har også så stor tro på prosjektet hun er i gang med at hun tenker det kan generere flere arbeidsplasser på sikt.

- Vi har et stort kontor, og her er plass til flere, sier hun.

TravelMore har etablert seg i Berg-Hansens gamle lokaler på Melbu.

Les også: Opplev Island fra Vesterålen

Genererer turisme

I tillegg til å korte ned veien til resten av verden for hadselværinger, tenker Magnussen og Klaussen at direkteflyvninger også vil generere turisme til vår kant av verden.

- Vi planlegger å lage opplevelsesreiser for turister her i nord også, i samarbeid med andre i reiselivsnæringen i regionen. Det er en vinn-vinn-situasjon. Og om vi klarer å fylle fly både til og fra, vil også seteprisene bli rimeligere.

Service og kunnskap

TravelMore tar sikte på å åpne i midten av oktober. Det ser både Magnussen og Klaussen frem til.

- Vi ser frem til å arrangere reiser for grupper, bedrifter og reiser i forbindelse med ferie og fritid. Vi er et fullservicetilbud og har noe for de fleste. Stikkordene våre er service og kompetanse, og målet vårt er å skape reiselyst, smiler Magnussen.