For et par uker siden la Kolbjørn Hoseth Larssen ut dronevideoen Moose vs Drone på YouTube. Filmen viser en nysgjerrig elg som bokstavelig talt snuser på dronen som sirkler over den og filmer det fornøyelige opptrinnet.

Sett av flere hundretusen

Videoen er foreløpig sett av flere hundretusen og har vakt betydelig oppsikt utenfor landegrensene. Flere av verdens ledende medier har kontaktet Hoseth Larssen og spurt om å få bruke videoen. Først ut var telegrambyrået Reuters.

– De lurte på om de kunne få spre videoen. Deretter ble jeg kontaktet av BBC, RTL, CNN Fox og avisene Guardian, Daily Mirror og Sky, som ønsket å bruke den på sine nettsider, noe de fikk, forteller han til VOL.

– Har du blitt rik på dette?

– Nei, ikke foreløpig.

Diskuterer elgens ører

Ifølge Hoseth Larssen har flere hundre tusen, kanskje opp mot en million personer, sett videoen, på YouTube og ulike nettsider. Han har merket seg at flere også har kommenter ulike faktorer ved videoen, og ikke minst elgen.

– Noen diskuterer musikken, andre har vært opptatt av hvor langt ut ørene til elgen stikker. Og så er det noen få som mener det er dyreplageri og at filmen ikke burde vært laget, forteller han.

Når vi lurer på om filmskaperen har noen formening om hvorfor filmen har blitt en så stor hit, svarer han:

– Det har nok mye med vinkelen på filmingen å gjøre, at elgen ser opp og rett inn i kamera, tror Hoseth Larssen.

Utenlandske agenter

Det er slett ikke bare medier som har ønsket å slå kloa i dronefilmen.

– Jeg har blitt kontaktet av agentbyråer i Los Angeles som ønsker å lisensiere filmen, slik at de kan bruke den i ulike sammenhenger, sier han.

– Hva innebærer det for deg?

– Ikke så mye foreløpig, men dersom de selger den videre blir jeg jo selvsagt kontaktet, sier han.

Blir ikke YouTube-stjerne

Den ivrige dronefotografen, som tidligere i jobbet i TV2 og nå er medielærer ved Hadsel vgs, synes det er stas at så mange, såpass tunge mediehus, har vist interesse for dronevideoen.

– Det er artig, fordi det gjør at enda flere får sett videoen. Det mest fascinerende er nok at filmen nå lever sitt eget liv. Og så synes jeg det er interessant å se hvordan media fungerer i en slik sammenheng, forteller han.

Hoseth Larssen understreker at han ikke har planer om å lage en oppfølger til den populære dronevideoen.

Jeg har alltid med meg kamera når jeg går ut, og det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg har ikke planer om å bli noen YouTube-stjerne, slår han fast.