– Slik saken er opplyst overfor ombudsmannen, kan det ikke utelukkes at det har skjedd en forbigåelse av klageren. Kommunen bes derfor vurdere hva som kan gjøres overfor klageren for å bøte på den feilen som har blitt begått. Ombudsmannen ber om å bli holdt orientert om utfallet av denne vurderingen, står det i et skriv VA har fått tilgang til.

- Bøte på feilSivilombudsmannen har vurdert prosessen rundt tilsetting av ny brannsjef i Hadsel. Det var arbeidstakerorganisasjonen Delta som på vegne av Sletten skrev brev til Sivilombudsmannen i forbindelse med tilsettingssaken. Sletten følte seg forbigått, og ba om hjelp. Uttalelsen som er kommet fra ombudsmannen kan vanskelig tolkes som annet enn full støtte i Slettens syn.

StøtteKommunen har imidlertid allerede gått til ansettelse. Det er derfor ikke noe alternativ å tilby stillingen til Sletten. Han  er imidlertid konstituert i stillingen, og har vært tiltenkt rollen som varabrannsjef - og har dermed oppfylt vilkårene i forskriften.

Kommunen har ment at den nyansatte var kvalifisert i henhold til utlysningsteksten. Kravene i dimensjoneringsforskriften var et forhold mellom kommunen og DSB, hvor kommunen stod ansvarlig overfor DSB om å oppfylle kravene. Det ble også vist til at det i utlysningsteksten var fremhevet at personlige egenskaper ville bli tillagt vekt, og at dette var av stor betydning når det dreide seg om en topplederstilling i brannvesenet.

- Andre hensynDimensjoneringsforskriften kunne ikke alene være styrende for en tilsetting, mente kommunen. Forskriften ga kun føringer for faglige krav til brannsjefen, og sa ikke noe om personlig egnethet.

Eirik Sletten har i brev 28. september 2015 kommet med merknader til kommunens redegjørelse. I brevet er det fremhevet at den tilsatte mangler både beredskapsutdanning trinn II og III, forebyggende kurs samt minst to års erfaring som leder av beredskapsavdeling eller forebyggende avdeling.

- EgenskaperDen nyansatte må dermed kurses i 15 uker, ikke 10 uker slik kommunen har lagt til grunn. Forebyggende kurs er totalt 5 uker, men går over et helt år. Kommunen har deretter i brev 14. oktober 2015 kommet med tilleggsmerknader.

I brevet er det gitt uttrykk for at det ikke ble vektlagt at den tilsatte ikke hadde forebyggende kurs, men at dette ikke endret konklusjonen «da personlige egenskaper (intervju) og referanser ble tillagt større vekt». Når det gjaldt kravet om minst to års erfaring som leder av beredskapsavdeling eller forebyggende avdeling, viste kommunen til den tilsattes CV hvor det fremgikk at han bl.a. hadde ledererfaring fra 110-sentralen samt leder for en undervisningsavdeling i brannvesenet.

Kompetanse og likhetSivilombudsmannen peker på at det sentrale hensynet bak kvalifikasjonsprinsippet er å sikre at forvaltningen rekrutterer personer med best mulig kompetanse til å utføre de oppgavene som hører til stillingen. Prinsippet skal også bidra til at tilsettingen skjer på en forsvarlig måte der søkerne blir behandlet likt.

At utlysningsteksten ikke krevde gjennomført utdanning etter dimensjoneringsforskriften § 7-11 på tilsettingstidspunktet, kan ikke i seg selv tillegges rettslig betydning, dersom det er fastsatt absolutte forskriftsbestemte krav for å kunne ha den aktuelle stillingen. Det avgjørende er hvordan regelverket er å forstå.

Absolutte kravAv ordlyden i forskriften fremkommer det at brannsjef skal ha gjennomført utdanningen. Dette tyder på at bestemmelsen inneholder absolutte krav som må være oppfylt ved tilsettingen, heter det i uttalelsen fra Sivilombudsmannen.

Ettersom Sletten ble innstilt som «reserve», legges det til grunn at han på tilsettingstidspunktet ble ansett som kvalifisert, både ut fra formelle kvalifikasjoner og personlig egnethet, selv om den tilsatte ble vurdert som bedre personlig egnet enn klageren.

Fremgangsmåten?Siden det fantes minst en søker til stillingen som oppfylte kvalifikasjonskravene allerede på tilsettingstidspunktet, har det i denne saken ingen betydning at kommunen senere har søkt og fått innvilget dispensasjon fra utdanningskravet for den tilsatte.

Ombudsmannen bemerker for øvrig at kommunens fremgangsmåte med å tilsette en person som ikke var kvalifisert på tilsettingstidspunktet, for deretter å konstituere en person som var kvalifisert på tilsettingstidspunktet i påvente av at den tilsatte gjennomfører utdanningen, vanskelig kan ses på som noe annet enn en omgåelse av kvalifikasjonsprinsippet.

Omgåelse av kravOmbudsmannen mener det ikke bør utelukkes at det har skjedd en forbigåelse, og at kommunen bør bøte på dette. Vesteraalens Avis har vært i kontakt med Eirik Sletten. Han ønsker ikke å gi noen kommentar til avisen om sitt syn på prosessen eller hva han tenker om Sivilombudsmannens behandling av saken. Personalsjef i Hadsel, Espen Bjørnsund Gundersen, vil ikke kommentere saken før han har satt seg inn i ombudsmannens uttalelse.

– Vi mener at vi har gjort en grundig prosess, og at vi har dokumentasjon som sier hvorfor vi har gjort som vi har gjort. Vi kan ikke så langt si at det er kommet opplysninger som sier at vi må revurdere. Vi skal ta en grundig gjennomgang av saken, sier rådmann Ola Morten Teigen.