Det kom frem da Beate Bø Nilsen (H) stilte spørsmål til fylkesråden for samferdsel, Wilfred Norlund, under Fylkestinget denne uken. Hun viste til at regjeringen ønsker en utredning om konseptvalg, det vil si å legge frem ulike konsept for en løsning.

Staten har tilbudt fylkeskommunen om å ta regningen for dette. Statens vegvesen er ifølge Bø Nilsen bedt om å foreta en utredning og legge frem en sak innen neste sommer. Her skal også helheten for transportsystemet i Lofoten og Vesterålen kartlegges.

Møtte ministeren

Bø Nilsen spurte samferdselsråden om hvor saken om iverksetting av saken står i dag.

Han svarte at han mandag i forrige uke hadde møtt samferdselsministeren om saken. Ministeren ønsket å se på muligheten for en tunnel under Hadselfjorden. Fylkesrådet vil ta stilling til videre oppfølging innen nyttår. Innen 15. januar neste år skal Fylkesrådet gi departementet en tilbakemelding.

Les også: – Alles kamp mot alle

– Ikke fornøyd

Beate Bø Nilsen er slett ikke fornøyd med fylkesrådens svar. Hun poengterer at hun konkret spurte om en konseptvalgutredning kunne føre til at saken ikke ble iverksatt fra fylkesrådet side - uten å få svar.

– Staten har gitt penger til utredningen, det var avklart allerede i sommer. Vegvesenet er klar til å gå i gang, men man avventer et svar fra fylkeskommunen. Jeg er forundret over sendrektigheten og spør meg hvorfor. Hvor er den politiske ledelsen i Sortland og Hadsel for å få fortgang i saken? Det forstår jeg ikke. Det eneste man venter på, er svar fra fylkesrådet for å komme i gang. Nei, dette er merkelig, mener Bø Nilsen.

Les også: – Tøffe kutt

Steile fronter

Debatten rundt en tunnel under Hadselfjorden er ikke av ny dato. Før det ble bestemt å bygge Lofast, slik veien ligger i dag, var det to steile fronter. De som ikke ville ha en vei lagt "i ødemarka" ivret for en tunnel-løsning, med henvisning til den store interntrafikken mellom de to regionene. En slik løsning ville være den beste både for næringsliv og andre, ble det hevdet.

Leder i Nordland Ap på den tiden, Bjørnar Olsen, mente at når Lofast var realisert, måtte en tunnel komme.

Les også: Freiberg: - Løsningen ligger i Hadsel

På sakskartet

Varaordfører i Øksnes, Jonny Rinde Johansen, synes det er greit at tunnelen på ny kommer på sakskartet. Det blir viktig å fastslå trafikkgrunnlaget som i dag går over sambandet Melbu-Fiskebøl.

En tunnel vil føre til økt trafikk og det blir viktig å se ting i sammenheng. Dersom akuttfunksjonen legges ned i Gravdal, slik regjeringen ønsker, kan veien til Stokmarknes sykehus bli lettere enn å kjøre til Harstad, påpeker han.