- Hadsel kommune har et system for jevnlige brukerundersøkelser der vi gjennomgår, på brukernes premisser, dere opplevelse av de tjenester de mottar. Dette er en sentral del av kommunens kvalitetsarbeid, og en nødvendighet for å utvikle oss til det beste for brukere, skriver rådmann Ola Morten Teigen i en pressemelding.

- Helt konkret gjennomføres det undersøkelser for brukere av helse- og omsorgstjenester annethvert år, men med noe varierende utvalg av hvilke tjenesteområder fra undersøkelse til undersøkelse. Dette fordi brukerundersøkelser er krevende å gjennomføre, og ikke minst følge opp på en god måte. Uten konkret og grundig analyse og etteroppfølging av brukerundersøkelser er nemlig verdien av brukerundersøkelsen lite verdt, mener Teigen.

Skal holdes jevnlig

Forbrukerrådet skriver at de krever at det skal holdes brukerundersøkelser jevnlig:

-Forbrukerrådet har over flere måneder jobbet med å sette fokus på eldres situasjon på sykehjem. I juli 2015 lanserte Forbrukerrådet syv krav til landets kommuner. At det skal gjennomføres regelmessige bruker- og pårørendeundersøkelser er ett av disse kravene.

Følger opp

Hadsel gjennomfører en slik undersøkelse annet hvert år.

-Hadsel kommune har en betydelig administrativ prosess der vi følger opp resultatene og bruker disse aktivt i tjenesteutviklingen. For sektoren helse- og omsorg følges dette opp med en tjenesteanalyse som fremmes til politisk behandling. For skoles vedkommende gjøres dette årlig gjennom tilstandsrapporten for grunnskole. Begge sakene har vært aktivt debattert og gjenstand for stor politisk oppmerksomhet, og danner grunnlaget for nye politiske bestillinger som administrasjonen gjennomfører for en stadig bedre kommune. Først og fremst fordi vi i Hadsel kommune mener det er avgjørende å høre på våre brukere når vi skal utvikle tjenestene til våre innbygger, skriver Teigen i en pressemelding.