Diskusjonen rundt Hadselfjordtunnelen har skutt fart de senere årene. Det er flere og flere som tar til orde for at det vil være samfunnsøkonomisk smart å knytte sammen Lofoten og Vesterålen under Hadselfjorden.

Kan skje

Da Samferdselsdepartementet i februar ga Vegdirektoratet i oppdrag å utarbeide konseptvalgutredelse for kryssing av fjorden, var det et signal om at det som før var å regne som en luftig drøm, kan vise seg å bli håndfaste realiteter.

Utgangspunktet er å se på muligheten for å knytte Lofoten og Vesterålen tettere sammen med en fast forbindelse over fjorden. I dag er det som kjent ferjesamband mellom Melbu og Fiskebøl.

Les også: Historien om en unyttig vei

Stor jobb

Utredningen skal se hele transportsystemet i sammenhengen og vurdere utviklingsmulighetene i Lofoten og Vesterålen. Både veg, ferje og lufthavnstruktur er tema, i tillegg til andre regionale virkninger.

Det er med andre ord en svært stor jobb som skal gjøres, og det er spådd at man skal kunne «regne hjem» en tunnel - altså at den vil være samfunnsøkonomisk lønnsom.

Utredningen skjer i nært samarbeid med Nordland fylkeskommune, som har ansvaret for vegsambandet mellom Lofoten og Vesterålen. Det vil også være et fylkeskommunalt ansvar å realisere en eventuell fastlandsforbindelse, mener Statens vegvesen.

Statens vegvesen jobber nå med et notat om utfordringene for denne utredningen. På bakgrunn av dette vil Samferdselsdepartementet fastsette et endelig mandat for arbeidet.

Holder snart møte

31. mai skal det holdes dialogmøte på  Stokmarknes med kommuner og andre offentlige myndigheter. Til høsten vil politikere, næringsliv og andre transportbrukere bli invitert til ideverksted for å komme med innspill til det videre arbeidet. Selve utredningsarbeidet ventes å ta rundt ett år.