Regnestykket kan bli annerledes

Avinors beslutning om ny flyplass i Lofoten kan påvirkes av eventuell tunnel under Hadselfjorden.

Trolig reiser mer enn 100.000 flypassasjerer fra Vesterålen til Evenes hvert år, for å ta fly derfra. En ny flyplass i Lofoten vil høyst sannsynlig få besøk av de samme passasjerene.

Hadsel

Det kom frem under dialogmøtet arrangert av Statens vegvesen på Stokmarknes tidligere i uka. Med tunnel under Hadselfjorden vil Hadselsand kunne være et bedre alternativ enn Gimsøy for stor flyplass.

Avinor er i disse dager i et hektisk sluttarbeid med å slå fast om Gimsøy er et supert sted å legge ny, stor flyplass - eller om man må tenke helt nytt.

Det statlige flyselskapet varslet i fjor at det ville komme med en konklusjon om bygging av eventuell ny flyplass på Gimsøya før jul. Det skjedde ikke. Værforhold og fornminner skaper utfordringer.

Lars Draagen sa under Statens vegvesens dialogmøte om Hadselfjordtunnelen denne uka at Avinor er blitt temmelig forsinket i utredningsarbeidet. Selskapet håper imidlertid at man skal være i stand til å presentere noen konklusjoner før fellesferien.

Forutsetninger

Lars Draagen forklarte at Avinor har regnet ut at en ny, stor flyplass på Gimsøy vil kunne generere verdier for 1,6 milliarder kroner for selskapet.

- Det er interessant å merke seg at en flyplass på Hadselsand i våre analyser hadde en enda høyere beregnet positiv verdi for Avinor. Det var imidlertid før vi la inn kostnader for tilførselsvei og tunnel under Hadselfjorden.

Tunnelfinansiering?

- Om tunnelen under fjorden likevel blir bygd, blir det et spørsmål om hvordan vi da skal regne. Draagen lot svaret henge i luften.

Han understreket imidlertid at Avinors eneste planleggingsprosjekt i regionen nå er Gimsøy. Ha la ikke skjul på at mye står og faller med den regulariten man beregner seg fram til.

- Klarer man ikke å få til høy nok regularitet på Gimsøya, og blir det bygget tunnel under Hadselfjorden har vi fått helt andre forutsetninger, sa Draagen.