Torsdag ble det bekreftet at Hurtigruten bygger to hybridskip med 45,1 millioner kroner i støtte fra Enova, som eies av Olje- og energidepartementet.
Allerede i første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig å seile helelektrisk i 15-30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst.
Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosent, noe som tilsvarer i overkant av 3.000 tonn CO2 per år.
Bakgrunn: – Se for deg å seile inn i Trollfjorden lydløst
– Fantastisk
Statssekretær i Olje- og energidepartementet Kjell-Børge Freiberg fra Hadsel er svært stolt over avtalen.
– Når man er født og oppvokst i Hurtigrutens fødeby, er alle dager fantastiske, men avtalen gjorde dette til en aldeles fantastisk dag, sier Freiberg til VOL.
Les også: Kan bli batteridrevet i fremtiden
– I Richard Withs ånd
Hybridløsningen utvikles av Rolls Royce. Også Bellona har vært sentrale i prosjektutviklingen.
– Dette er en gledens dag og viser at midlene vi tildeler gjennom Enova gir konkrete resultater i form av tiltak som reduserer klimagassutslipp. Den miljøvennlige teknologien som batteriene innebærer, vil bidra til betydelige utslippskutt. Jeg vil gi honnør til Hurtigruten for en fremtidsrettet investering i tråd med ånden til Hurtigrutens grunnlegger Richard With, sier Freiberg.