- I Hadsel kommune er det bosatt 224 sjøfolk ifølge sjømannsorganisasjonene. Disse står nå i fare for å miste jobben og bli erstattet av billigere utenlandsk arbeidskraft.Konsekvensene for Hadsel kan bli store hvis så skjer, ved at arbeidsplasser og skatteinntekter forsvinner. Norske sjøfolk har et lønnsnivå som ikke skiller seg fra sammenlignbare yrker på land. Internasjonale sjømannslønninger er imidlertid så lave at det ikke går å leve av slik lønn i Norge.

Slik starter Hadsel kommune sin uttalelse hvor de gjør sin mening klar om hva regjeringen må gjøre for å sikre norske sjøfolks fremtid.

- Et flertall i et offentlig utvalg (Fartsområdeutvalget) foreslo høsten 2014 å utrede et krav om norske lønns- arbeidsvilkår for ansatte på fartøy i norske farvann. Dessverre ble dette det eneste forslaget fra utvalgets flertall som ikke ble tatt med i regjeringens maritime strategi.Hadsel kommune ber regjeringen sette i gang et arbeid med å utrede muligheten for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for ansatte på skip i norske farvann, heter det i uttalelsen.

- Skapte vekst

Videre skriver de at norsk skipsfart bidro sterkt til den velstandsveksten landet fikk i Norge etter 2.verdenskrig. Under krigen deltok ca 35.000 norske sjøfolk på alliert side og ble av mange gitt æren for at utfallet ble som det ble. Krigsseilernes innsats har vært et tema i hele etterkrigstiden.

- For drøyt 30 år siden var det over 55 000 norske sjøfolk bare i utenriksfart. Ordningen med «utflagging», eller «bekvemmelighetsflagg» har øket kraftig de siste 50 år. Dette har medført at andelen norske sjøfolk i utenriksfart er kraftig desimert. De fleste husker oppslag om skjulte formuer i rederier i «skatteparadiser» og unndragelse av skatter etc.

Etter at oljeeventyret startet har flere og flere norske sjøfolk blitt sysselsatt i offshoreflåten. Den maritime næringen skaper verdier for om lag 180 milliarder kroner årlig. I dag er det over 30 000 norske sjøfolk, en stor andel av disse jobber på offshorefartøy.

- Norge har verdens mest avanserte offshoreflåte, samtidig får flere og flere skip med «fremmed» flagg oppdrag på norsk sokkel. Grunnen til dette er at de kan operere med lønninger og sosiale rettigheter som er langt under norsk nivå. Dette gir dem et konkurransefortrinn som vi ikke ville ha akseptert for virksomheter på land.

- Norsk lov må gjelde

- Hadsel kommune mener at norsk lov må gjelde i dette tilfellet.

Norsk lov gjelder på riggene, da må norsk lov også gjelde for de som jobber om bord på båtene som er tilknyttet riggene. Norges olje og gassressurser er fellesskapets eiendom, og det er en klar forventning om at virksomheten på norsk sokkel skal skape norske arbeidsplasser.