Prosjektleder for samferdsel over Hadselfjorden, Nils Petter Rusånes sier at utredning med anbefaling om kryssing av Hadselfjordtunnnelen skal være ferdig i løpet av neste år. Onsdag er det samferdselskonferanse i Svolvær. Det er et 70-80-talls fremmøtte, som er veldig interessert i å høre mer om hvordan Statens vegvesen ser for seg fremtidens samferdselsløsning for Lofoten - og mest sannsynlig Vesterålen.

Arbeidet med Hadselfjordtunellen går fremover: - Vil ha utredning klar i 2017 Prosjektleder for tunell under Hadselfjorden, Nils Petter Rusånes sier at utredning med anbefaling skal være ferdig i løpet av neste år. Og da skal de se på flere alternativer, både tunnel og bru. Forklarte

Nils Petter Rusånes forklarte overfor VOL før han gikk på scenen at han ville peke på de to store utredningene for Lofoten og Hadselfjorden, og si en del om hvordan de henger sammen. Han forklarte også at han ville forklare hvordan Statens vegvesen driver frem utredningsprosjektene i året som har vært og året som kommer.

Vegvesenet skal beskrive dagens situasjon, definere behovene som finnes, hva som er målene - og hva samfunnet kan oppnå gjennom nye løsninger. Deretter kommer altså løsningene - konseptene.

Inviterer til idéverksted om Hadselfjordtunnel Statens vegvesen vil ha innspill til sitt arbeid fra næringsliv, organisasjoner og kommuner. Tatt frem igjen

Bakgrunnen for KVU-ene i Lofoten og Vesterålen er at man i 2011 hadde saker i kommunestyrer i Lofoten om vegpakke for Lofoten, og rundt samme tidsrom kom det initiativ fra Vesterålen om kryssing av Hadselfjorden.

- 17.juni i 1933 stod det i Lofotposten tegnet inn en trasè fra Gullesfjorden til Fiskebøl, en trasè som ligner dagens. På slutten av 90-tallet fant man blant annet ut at det ikke var jordskjelvfare med tanke på tunnel under fjorden. Man fant også en pris. Politikerne valgte en annen løsning, forklarte Rusånes.

- Nå er initiativet tatt frem igjen. Det som ligger i utredningen er å finne ut av andre kryssinger av Hadselfjorden enn dagens ferge. Hvilke virkninger dette kan gjøres på bo- arbeids- og serviceregionene Sortland og Vågan.

- Alle trodde fergesambandet Melbu - Fiskebøl skulle gå nedover i trafikk etter Lofast, men det skjedde ikke. Det er mye trafikk på ruta. Det er populært å reise mellom Lofoten og Vesterålen over Hadselfjorden, påpekte Rusånes. Han forklarte at det er mulig å bygge tunnel, men pekte også på at kravene til tunnel er tøffere nå enn på 90-tallet. En fremtidig tunnel vil trolig være på rundt 12 kilometer, og den krever en rømningstunnel. Et stort spørsmål er om det er undersøkt godt nok grunnforholdene. Om lag 18 rapporter om dette ble utarbeidet i sin tid.

- Historien om en overflødig vei Forskeren Morten Welde ved NTNU skriver kritisk om Lofast. Bru eller tunell?

Rusånes snakket også om hvordan en bru kan erstatte tanken på tunnel. Bru er dyrere å bygge, mens tunnel er dyrere å vedlikeholde, forklarte Statens vegvesens utsendte.

- Vi nærmer oss en reisetid mellom Sortland og Svolvær på rundt en time, som vi gjerne bruker som mål på et en bo- og arbeidsmarkedsregion, forklarte Rusånes. Han tok også med hvordan de nye vegløsningene vil påvirke lufttransport, transport langs veg, og samfunnsforhold som eksempelvis helse. Hvorfor så vi ikke mer på disse tingene for 20 år siden, spurte Rusånes selv.

Nils Petter Rusånes tok også for seg KVU Fiskebøl - Å.- Det er veldig mye med 34 flaskehalser på strekningen. Målet er å knytte Lofotregionen bedre sammen. Han nevnte at 90 prosent av godset til og fra Lofoten går på veg, og 80 prosent av dette over Lofast. 15 prosent går via ferga Melbu - Fiskebøl, mens det resterende er Bodø - Moskenes.

- Flyplassdiskusjonen påvirkes

Det er spesielt i området Kabelvåg - Leknes man ser for seg de helt store endringene. Der er man tjent med å bygge helt ny vei fremfor å klatte på den gamle vegen. - Totalt er det i kjernen av Lofoten en veldig god effekt å hente i utbedringer. Vi har hatt en rekke reisevaneundersøkelser av alle fergesambandene for å finne ut hvor mye folk reiser, og hvorfor de velger som de gjør, sa Rusånes.

Statens vegvesen har fått utført ekstern kvalitetssikring av KVU for Lofoten, og det har gitt verdifulle tilbakemeldinger, ble det opplyst.

- Flyplassdiskusjonen i Lofoten vil påvirkes av det som skjer i samferdselssektoren ellers. Det er det ingen som helst tvil om, understreket Nils Petter Rusånes overfor salen.