I forbindelse med den vanskelige økonomiske situasjonen i Hadsel kommune er det kommet frem at bruken av spesialundervisning er sterkt økt det siste året. Det temaet ble også tatt opp under sak om tilstandsrapport for grunnskolen 2015/2016. Rapporten er den femte i rekken fra Hadsel kommune. Tilstandsrapporten skal utarbeides i kommunen hvert år. Den er et bidrag til en politisk debatt om skolen som angår innhold og resultat av produksjon i skolen. Det er hvert skoleår nye elevgrupper som gjennomfører de nasjonale prøver. Men fra og med 2014 er grensene for hvert av nivåene faste for prøvene i engelsk og regning. Dette er mulig fordi resultatene hvert år nå blir satt på samme skala.

- Antallet timer spesialundervisning har økt. Ved å flytte enda flere elever sammen vil nok det behovet øke, sa Terje Nikolaisen (H).

Rentahe Johnsen i Venstre tok ordet, og viste til at spesialundervisning har vært et tema i kommunestyret så lenge hun har vært med i lokalpolitikken. - Hvordan evalueres den undervisningen, og hvordan ser man hva som virker og hva som ikke virker, spurte hun.

Oppvekstsjef Torbjørn Lappegard svarte om spesialundervisning. - Når det gjelder PPD og samarbeid er det godt. Evaluering av spesialundervisning skjer først og fremst gjennom rapporter og vurderinger av den enkeltes spesialundervisning. Det er det vanskelig å lage en generell sammenfatning av. Det er et viktig spørsmål, men viktigst for oss er det å finne ut hvorfor reduksjonen av behovet er stoppet opp. En forklaring er at antallet elever med sammensatte behov er økt, sa Lappegard.