20. oktober kunngjorde Widerøe at de neste sommer vil sette opp en prøveruta direkte fra Stokmarknes til Oslo.

- Dette er ei rute vi har stor tro på kan fungere. Vesterålen er et spennende market, og vi tror det blir et bra supplement til det øvrige tilbudet vi har der, sa kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll, til VOL den gang.

Siden rullebanen på Skagen kun er 899 meter lang, legger dette hindringer i veien for større fly.

I dag benyttes kun Dash-100 og Dash-200 på Skagen.

- Vi vil benytte Dash 8 100 flyet vårt. Flyet har 39 seter, men det er mulig vi må blokkere et par seter på grunn av vektbegrensninger, for drivstoff med mer, men det er ikke avgjort ennå, sier Catharina Solli som er informasjonssjef i selskapet.

- Ikke krangle om lokalisering - Dere må ikke finne på å krangle om lokalisering av flyplass, sa leder i Nordland Frp Allan Ellingsen. Non-stop

Ruten blir en såkalt non-stop rute uten mellomlandinger.

Flyreisen vil ta 2 timer og 25 minutter.

- Høyere priser ligger i bransjens natur Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe forklarer om hvordan flyprisene på de kortere flyrutene i nord er høyere enn på lengre ruter mellom nord og sør. Han forklarer også hvordan selskapet forsøker å etablere direkteruter mellom nord og sør. Dette er Dash-8 100

Maks.hastighet: 482 km/tMaks.take-off vekt: 15.966 kgMaks.nyttelast: 3.603 kgMotorer: 2 x 2.150 hk Pratt & Whitney PW121 turbopropVingespenn: 25,9 mLengde: 22,3 m Antall seter: 39Antall fly: 20