Med en prislapp på om lag tre millioner kroner er nå snart lyssignalene og vindvarslingsanlegget på Hadselbrua klar til bruk. Denne reguleringen har vært tvingende nødvendig, mener Robert Nygaard Nilsen, byggeleder Elektro ved Statens Vegvesen.

De som de siste månedene har kjørt over Hadselbrua har sikkert sett de står der, vindmålerne som skal måle vindstyrke over brua. I de siste ukene har de også vært operasjonelle, i alle fall tilsynelatende. Det er en sannhet med modifikasjoner.

- Vi har hatt en testperiode i det siste, men anlegget er ikke hundre prosent i drift ennå. Vi har et par utbedringer å gjøre, men innen utgangen av februar regner vi med at den er hundre prosent i drift, sier Nygaard Nilsen.

- Vi stenger neppe Hadsel-brua i dag Statens vegvesen tror foreløpig ikke at værforholdene blir slik at hadselbrua må stenges. Vindmåler på brua

De siste par åra har vindstyrke og flo gjort at en har måtte stenge Hadselbrua flere ganger. Da det har inntruffet har Statens Vegvesen sørget for at broen med vegfylling har blitt fysisk stengt. Om en skal stenge eller ikke har også da blitt basert på bilisters innringning til Veitrafikksentralen eller rapporter fra entreprenør som har driftskontrakt på veistrekningen. Nå blir det andre boller.

- Vi har nå en vindmåler som står på toppen av brua. Den vil måle vindstyrke og så vil brua bli automatisk stengt når den når et visst nivå, sier Nygaard Nilsen.

Nøyaktig hva denne grensen er, vil han ikke oppgi, da den kan variere fra bru til bru. Normalt ligger stengegrense i underkant av orkan styrke og gulblink ved cirka full storm.  Dette avhengig av vinkelen på vinden i forhold til bruen, opplyser han.

- Det vil gis lyssignaler på forskjellige styrker. Ett signal er gult og da må en kjøre over med varsomhet. Det andre signalet annet er rødt. Da er bruen stengt og man kan ikke kjøre over.

Anlegget åpner automatisk igjen, en gitt tid etter siste målte farlige vindkast.

Vinden kastet stein opp på Hadselbrua Politiet ber trafikanter om å være observante. Avhengig av rapporter

I tillegg til vind er det også utfordringer med sjø som slår over moloen på Skagen-siden. Ved slike tilfeller vil Statens Vegvesen fortsatt foreta en manuell vurdering av stenging, bl.a ved hjelp av entreprenør fra driftskontrakt og eget mannskap.  Bilister kan gjerne også melde fra til Vegtrafikksentralen på 175, hvis de ønsker å melde fra.

Kostbare brudd

Om du kjører over brua på rødt lys, kan det bli dyrt.

- Det er politiet som håndhever lovene for brudd. Det å kjøre på rødt lys over brua, vil koste det samme som å kjøre på rødt lys i et lyskryss, sier Nygaard Nilsen.

Om vi går og ser på satsene til politiet på dette, koster det i dag 6.250 kroner å kjøre på rødt lys.

Dermed kan det lønne seg å følge lyssignalene over Hadselbrua når de kommer i full drift om kort tid.