Strategisjef Unni M. Gifstad og prosjektleder Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen region nord ledet torsdagens møte, som fant sted i Kulturfabrikken på Sortland. Foto: Gaute Bergsli

På møtet var 17 representanter fra kommuner, næringslivet, transportnæringa, Nordlandssykehuset, Avinor, Kystverket, kommuner, fylkeskommunen og fylkesmannen til stede.

– Reisetid avgjør kollektivtilbud

Trafikksikkerhet og kollektivtilbud stod blant annet på agendaen.

Prosjektleder Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen sa det for så vidt er et godt kollektivtilbud i området i dag, i hvert fall på vesterålssiden.

– Men det er ikke et samlet godt tilbud mellom Lofoten og Vesterålen i dag. Fylkeskommunen sier det bør være minst 20.000 innbyggere og cirka én time reisevei for å kunne bygge opp et reelt velfungerende kollektivtilbud. På grunn av for lang reisetid, eksisterer det ikke et slikt tilbud i dag.

– Må være behov

Fra et idéverksted arrangert på Hurtigrutens Hus på Stokmarknes i høst ble mer samarbeid i regionen, tilgjengelighet døgnet rundt over Hadselfjorden og å nyttiggjøre ressursgrunnlaget i Lofoten og Vesterålen trukket frem som de tre viktigste behovene som kan dekkes med en tunnel.

– Får vi ikke redegjort et stort nok behov for en tunnel, blir det svært vanskelig å få politisk støtte til prosjektet. Da blir dette bare et stykke papir vi produserer, sa Rusånes.

Anbefaler sykling tross utrygge veier

Vegvesenet har samlet inn en rekke data, og har blant annet gjennomført reisevaneundersøkelser.

En sykkelundersøkelse som 300 syklister har besvart, viste at halvparten av dem hadde syklet i både Lofoten og Vesterålen. Hele 94 prosent ville anbefalt å sykle i distriktet, selv om flertallet følte seg utrygge på veiene.

Mot felles BAS-region?

Det er samferdselsdepartementet som har gitt Statens vegvesen i oppdrag å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for Hadselfjorden og vurdere om dagens fergesamband bør erstattes med tunnel. Vegvesenet skal samarbeide med Avinor og Kystverket om arbeidet.

Lufthavnstruktur og sykehustilbud er en viktig del av utredningen, som skal leveres departementet innen utgangen av 2017.

Blir Hadselfjordtunnelen en realitet, blir Lofoten og Vesterålen en felles bo-, arbeids- og serviceregion (BAS).

– Stenger oss ikke inne

I oktober arrangerte Statens vegvesen en idémyldring for å kartlegge interesser og behov i området, men torsdagens møte på Sortland var første del av runden med dialogmøter.

Det neste foregår i mai, og det er her politikere i fylke og kommune vil komme med sine første tilbakespill.

– Vi stenger oss ikke inne i et lukket rom når vi utreder. Arbeidet foregår i tett dialog med transportbrukere, næringsliv og offentlige aktører som kan bidra med kunnskap og synspunkter, sier Rusånes.

Går bredt ut

Han har tidligere uttalt at vegvesenet ønsker å skape og etablere et bredt kunnskapsgrunnlag til å bruke for å bygge opp om utredningen av en mulig tunnel.

– Dette er et gigantprosjekt, og det hjelper ikke bare å se på hva det vil koste, men man må se på behov og hvordan det vil påvirke samfunnet i når det gjelder bo, helse, skole og luftfartstransport.