– Vi produserer større og større enheter. Tidligere kunne vi transportere disse ut på skip fra NorLines fra Stokmarknes eller i alle fall Vesterålen. I dag er ikke dette lenger mulig.

Det sier daglig leder Trond Seljeseth til VOL. Han fortviler over de begrensede mulighetene til å frakte stort utstyr ut av Vesterålen via skip.

Stor maskin

Et av produktene SMV Hydraulic produserer i dag er en ringvasker som vasker merderinger.

Denne maskinen er 4 meter høy, 4,2 meter bred og 2,4 meter dyp. Produktets størrelse gjør at det må fraktes som dekkslast og ikke i container.

Seljeseth sier han har vært i kontakt med NorLines om frakt sjøveien. Han har da fått beskjed at eneste måten en kan få dette til på er å få de losset enten fra Harstad eller Svolvær. Dermed må SMV frakte maskinene dit for videre transport.

I beste fall kan bedriften klare å transportere de største produktene med traktor og lavhenger til Svolvær eller Harstad, men dette blir også en svært fordyrende løsning.

– Vi er ikke sikre på at vi kan få disse til Harstad eller Svolvær. Tunellene kan hindre at vi får de dit også, sier Seljeseth.

Freiberg utfordrer Arne Hjeltnes i «flying bike» Flere utfordringer

Til og med fiskerivinsjene firmaet produserer er nå blitt så store at de skaper utfordringer. De fikk «nei» fra selskap om å frakte de sjøveien direkte fra Vesterålen og dermed måtte de se på alternative løsninger.

– De største vi lager nå er egentlig over tre meter brede. Da vi skulle frakte noen til Polen nylig, måtte vi tilpasse de for å få de inn i en trailer. Vi kutta av sidene på de slik at de passa inn. Slik frakt blir også svært kostbar med over 65.000,- for transport av to store og en liten vinsj til Polen.

– Andre får konkurransefortrinn

Og nettopp dette er ankepunktet til Seljeseth. Problemene med frakten fører til at andre konkurrenter får et konkurransefortrinn.

– Det setter oss i ei klemme. Vi konkurrerer med mange firmaer rundt om i Norge. De har det nå lettere på transportdelen enn det vi har. Det er en reell konkurranseulempe for oss.

– Merkelig

Seljeseth synes det er merkelig at ingen firma vil gjøre jobben.

– For to år siden kunne vi velge mellom to firma. Så ble det ett så er det ingen i dag. Frem til for et drøyt år siden kunne vi få NorLines til å legge et anløp hit for å frakte gods for oss om vi betalte ekstra. I dag sier de det ikke er mulig. Det stusser jeg på, sier han og fortsetter.

– I tillegg til det å produsere komponenter driver vi også med lokal småservice innen hydraulikk. Dette er ikke det mest lønnsomme for oss, men vi føler det er riktig å bidra lokalt når vi jobber herfra. Derfor synes jeg det er merkelig at selskaper som har kontorer her ikke ønsker å gi et tilbud til bedrifter som er lokalisert i området.

SMV Hydraulic produser blant annet maskiner til fiskeri og oljebransjen og er lokalisert på Stokmarknes. Bedriften har 25 ansatte.

Satser tredelt på Stokmarknes På SMV Hydraulic AS på Stokmarknes bygges mekanikken du ikke ser, men som omgir deg i hverdagen. Selv satser de på tre ting: oljevern, fiske- og kystflåte og oppdrettsnæringa. – Ikke kjent med problemet

Havnesjef i Hadsel Havn, Line Anette Jakobsen, er ikke kjent med problemet da vi tar kontakt med henne.

– Dette er nytt for meg, men vi i Hadsel havn er i alle fall klare på at vi skal gjøre det vi kan for å legge til rette for at selskaper kan legge til havn her for å frakte gods, sier hun.

Mot slutten av april vil skipene til Norwegian Container Lines kunne ta imot frakt fra Vesterålen i sørgående rute. Via selskapet Kuhene Nagel frakter de i dag gods opp til Skretting, med Stokmarknes som nordligste anløp. Fra april vil de kunne frakte gods i containere på 40-45 fot. Dette vil i utgangspunktet ikke hjelpe SMV Hydraulic, da de er avhengig av dekkslast. VOL har ike lyktes å få kontakt med selskapet for å få sjekket dette.

-Artig at vi får vist frem det vi er gode på SMV Hydraulic AS på Stokmarknes har nylig  levert et prototype spoleapparat som skal installeres på produksjonsskipet Norne der Statoil er operatør. – Kan frakte likvel

Vegard Gundersen som er driftsassistent i Norlines Svolvær bekrefter opplysningene Seljeseth kommer med.

– Vi har jo ikke anløp i Vesterålen med godsbåter. Da må man til Svolvær eller Harstad, sier han.

Han sier imidlertid at om lasten er stor nok, vil de kunne legge til kai i Vesterålen.

– Da blir det et regnestykke: Om det er nok last slik at vi ikke går i tap ved anløpet med tanke på distanse og avgifter, vil vi kunne legge anløp også på Stokmarknes sier han.

Seljeseth sier på sin side at de gangene han har kontaktet Norlines, har ikke selskapet ville tatt lasten da det har vært for lite. Regnestykket har med andre ord ikke gått opp.

Eimskip positive

Eimskip på sin side sier de i utgangspunktet kan ta frakten fra Seljeseth, men da mot ekstra betaling for eventuell størrelse og vekt.

Trond Seljeseht sier til VOL at han tidligere har vært i kontakt med Eimskip, men at de da ikke har kunnet møte hans forespørsler. Han sier videre at han er glad for at de nå stiller seg positive til å ta frakt fra selskapet.