Masseuttaket i Brattåsen har vært omstridt i en årrekke.  For ett år siden ble reguleringsplanen for utvidelse og videre drift vedtatt, etter å ha vært på høring.

- Brattåsen-saken har skapt vibrasjoner over mange år Ble endret

Reguleringsplanen ble før den ble banket gjennom endret. Først av flertallet i formannskapet, deretter av Ap, SV og Sp i kommunestyret.

Deri ligger mye av problemet med planen: Enkelte av endringene var så omfattende at Fylkesmannen mener at det er klart at «kommunestyret ikke hadde kompetanse til å vedta disse i møtet den 21. april".

Tillegg er vedtaket «så mangelfullt begrunnet» at det er «vanskelig for Fylkesmannen å avgjøre rekkevidden og omfanget av de vedtatte endringene.»

- Vi ble ikke hørt Under kommunestyremøtet i Hadsel stemte politikerne gjennom et forslag som legger til rette for fortsatt drift av masseuttaket i Brattåsen. På kant med lovverket

Fylkesmannen finner også saksbehandlingsfeil, og mangler i prosessen. I sum er planen på kant både med plan- og bygningsloven og forvaltningsloven.

I korte trekk er saken som følger:

  • I 2014 ble det varslet fra Asplak Viak, på vegne av Hadsel Maskin, at arbeidet med reguleringsplan startet.

  • Oppstartsmøtet var høsten 2014.

  • Et forslag til reguleringsplan ble første gang lagt frem til politisk behandling i juni 2015.

  • Forslaget ble lagt ut til høring sensommeren og høsten 2015. Dette manglet konsekvensutredning av folkehelse og rapport om biologisk mangfold. Kommunen lovet å ettersende dette.

  • Det kom 21 uttalelser under høringsrunden, mange av dem fra naboer som klaget på støy og støv.

  • I august 2015 gjorde kommunen Asplak Viak oppmerksomme på at det krevdes en helsekonsekvensutredning.

  • Udaterte tilleggsutredninger ble lagt fram for kommunen og videresendt representant for beboere.

  • Kommunelegen kom med en sluttvurdering av helsekonsekvensene 4. april 2016, med forslag til avbøtende tiltak, herunder restriksjoner på tidsrom for drift, kontrollmålinger av støv og støy og lignende.

  • Planforslaget ble lagt frem for politikerne, og planen ble vedtatt av kommunestyret den 21. april, men da med en rekke endringer sammenlignet med planforslaget som hadde vært på høring.

  • Både naboer, som ikke mener seg hørt, og driver av masseuttaket, som fikk driften begrenset, klaget

  • Da kommunestyret behandlet klagen, fikk Hadsel Maskin delvis medhold på noen av begrensningene. Klagen fra beboerne ble ikke tatt til følge.

Siden har saken vært hos Fylkesmannen i Nordland, med Fylkesmannen i Nord-Trøndelag som sette-fylkesmann.

Slik blir vilkårene for masseuttaket i Brattåsen Formannskapet i Hadsel stemte med fem mot to stemmer gjennom følgende forslag til drift for masseuttaket i Brattåsen: Dommen er klar

Planen er ugyldig.

«Fylkesmannen har gjennomgått saken og kommet til at kommunens vedtak om reguleringsplan lider av saksbehandlingsfeil. Hadsel kommunestyre vedtok den 21. april 2016 endringer av vesentlig betydning for reguleringsplanen uten at endringene var sendt på høring og lagt ut til offentlig ettersyn etter plan- og bygningsloven § 12-10. Endringspunktene i kommunestyrets vedtak er heller ikke tilstrekkelig opplyst etter forvaltningsloven § 17, og heller ikke tilstrekkelig begrunnet etter forvaltningsloven §§ 24 og 25. Det foreligger også manglende høring av tilleggsutredninger gjennomført etter opprinnelig høring og offentlig ettersyn, og manglende høring av helsekonsekvensutredningen. Fylkesmannen anser det som sannsynlig at feilene kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold, jf. forvaltningsloven § 41. Vedtaket om reguleringsplan for Brattåsen masseuttak oppheves etter dette som ugyldig.»

Brattåsen-striden: - Får ikke knuse stein i skoleferiene Hadselpolitikerne sier ja til at masseuttaket i Brattåsen kan utvides, men Hadsel Maskin får strengere vilkår. Uklare og ubegrunnede

Både den administrative saksbehandlinga og politikernes innblanding får altså kritikk.

Blant annet kom det inn 21 omfattende høringsuttalelser til planforslaget, men rådmannens vurdering av disse er samlet i en svært kortfattet oppsummering avslutningsvis, påpeker Fylkesmannen

Politikernes endringer på tampen karakteriseres som uklare, i tillegg til at enkelte av endringene er så store at de helt klart hadde krevd nye høringer og nytt plankart.

Politikernes begrunnelser er heller ikke særlig forståelige:

«Det er etter vår oppfatning ikke mulig for utenforstående, herunder verken partene eller Fylkesmannen som klageinstans, å ta stilling til de faktiske eller de rettslige premissene for kommunestyrets endringspunkter.»

Fylkesmannens vedtak er endelig og kan ikke påklages videre i forvaltningen.

Les varaordførerens kommentar til vedtaket.